Alice Botnarenco: Îmi doresc ca femeile de afaceri să-și comunice succesul prin stil, atitudine, ținută și prezență

Lansat în 2014, ca o provocare în faţa ţinutelor business clasice pentru femei, brandul ALISIA ENCO vine în faţa cu o invitaţie – să nu accepte stereotipiile şi ţinutele conforme, să nu îşi îngrădească personalitatea şi să îndrăznească să se exprime liber prin hainele şi accesoriile pe care le aleg. Toate acestea, sintetizate sub forma unui manifest pentru creativitate în business, ce reflectă viziunea fondatoarei mărcii, antreprenoarea Alice Botnarenco.

Alice Botnarenco a intrat în lumea antreprenoriatului în 2005, prin fondarea unei companii rent-a-car. Apoi, în 2009, a fondat Asociația Femei în Afaceri,  cu scopul de a dezvolta o comunitate de business feminin. În 2014, și-a deschis un alt business – ALISIA ENCO – cu ținute și accesorii pentru femeile de afaceri.

În acest context, Manager Express a discutat cu Alice Botnarenco despre planurile de viitor ale ALISIA ENCO, despre femeile de afaceri creative, dar și despre succesul profesional.

De ce „ALISIA ENCO” și nu „Alice Botnarenco”?

Alegerea numelui face parte din strategia de brand pe care am gândit-o pentru ALISIA ENCO. Adeseori numele meu este asociat cu organizația „Femei în Afaceri”, motiv pentru care am ales că noul business să fie independent, cu o identitate și imagine proprie.

De unde ideea cămășilor de damă?

Ideea a venit în urmă cu doi ani, când am început să mă gândesc serios că îmi doresc un nou business. Am început să mă gândesc ce produs aș putea crea pentru ceea ce am construit în ultimii ani, și anume comunitatea de femei de afaceri. Apoi m-am gândit care ar fi nevoile lor și, implicit, ale mele. Mi-am dat seamă că participând la multe evenimente de business, ținuta poate fi un impediment în calea prezentării tale, dacă nu înveți să o folosești ca să te scoată în evidență. Întotdeauna mi-au plăcut cămășile, în special cele albe, dar mi s-a întâmplat de multe ori să nu găsesc ceea ce eu îmi doream. Mi-am dat seama că este nevoie de o cămașa de calitate superioară, așa cum de multe ori am admirat printre cămășile bărbătești, o cămașa cu atitudine și care să aibă lungimea necesară pentru a nu mai ieși din pantaloni sau fuste.

Momentul în care m-am decis că vreau să pornesc pe acest drum a fost chiar de ziua mea, când am primit o cămașa albă inscripționata cu inițialele mele.

Am creat brandul ALISIA ENCO din dorința de a le inspira pe doamne să își creeze propriul stil și de a le oferi elementele necesare pentru a face asta. Totul a pornit de la o piesă centrală, cămașa albă Signature, pe care o consider „the little black dress” a ținutelor business, apoi am continuat cu celelalte colecții de cămăși și accesorii ALISIA ENCO, special create pentru a transmite încredere în sine, eleganță și hotărâre. În acest moment avem pe site colecții de cravate pentru femei, gulere, eșarfe și șaluri, toate realizate din materiale de foarte bună calitate, mătase, poplin și in.

„ALISIA ENCO” a fost fondat în vara lui 2014. Cum a decurs acest prim an? Ați întâmpinat provocări deosebite?

Am pornit afacerea în iunie 2014, dar am lansat site-ul în luna noiembrie 2014. În acest timp a trebuit să pregătesc business-ul ca la carte: să înregistrez marca, să fac strategia de brand, să pregătesc produsele, dar și să mă informez despre ce înseamnă această industrie. Provocarea cea mai mare în această perioadă nu a fost începerea unui business într-un domeniu total necunoscut, deoarece am mai trecut prin această experiență și am învățat structura dezvoltării unei afaceri, cât îmbinarea carierei cu viață de mamă. În continuare, plănuiesc să dezvolt brandul cât mai mult atât la nivel național, cât și internațional, iar în această toamnă voi deschide și primul showroom ALISIA ENCO.

Unde va fi primul showroom ALISIA ENCO?

Showroom-ul ALISIA ENCO va fi in apropiere de Calea Victoriei.

Business-ul se adresează femeilor de afaceri creative din România. Ce înseamnă o femeie de afaceri creativă?

Pentru mine, femeia ALISIA ENCO este femeia puternică, încrezătoare, echilibrată, educată, autentică și creativă. Deoarece în business nu avem foarte multe opțiuni de ținute, am creat manifestul pentru creativitate cu scopul de a îndemna femeile să folosească cămașa că un instrument de comunicare, că un playground generos pentru accesorii și creativitate. În ținutele business ne-am obișnuit că trebuie să urmărim un anumit tipar, iar eu vreau să scot în evidența faptul că nimic nu trebuie. Mai mult decât atât, principalul lucru pe care îmi doresc să îl transmit este faptul că „Prestanța unei femei în business este parte din prestația ei profesională”.

Ce mai contribuie la stilul unei doamne în afară de accesorii?

În mod clar, atitudinea! Sunt multe elemente care contribuie la imaginea profesionistă a unei femei de business, de la finețea materialelor, la accesoriile potrivite, până la prestanța cu care le poartă. Este foarte populară concepția că nu contează cum te îmbraci, important este să te simți bine, însă eu cred că inclusiv ținuta contribuie la succesul nostru.

Modul în care ne îmbrăcăm și ne prezentăm spune multe despre noi, chiar dacă ne-am dori să nu fie așa, iar oamenii din jurul nostru să fie atenți doar la ceea ce spunem. Deoarece acest lucru nu este posibil, așa cum a fost demonstrat și cercetat de nenumărate ori, ar trebui să ne folosim de aceste cunoștințe în folosul nostru. Altfel spus, dacă oamenii ne citesc în funcție de modul în care arătăm, atunci ținuta noastră ar trebui să vorbească la fel de clar că și noi.

Femeile de afaceri din România au stil? De ce da, de ce nu?

Fiecare dintre noi avem un stil, care poate fi mai diferit sau mai simplu. Dar sunt și femei care îți atrag privirea că un magnet prin ținuta pe care o poartă, care fascinează și te fac să vrei să afli cine sunt și ce fac. Știu că de multe ori nu avem timp să ne ocupam de a ne crea un stil care să ne definească și să ne deosebească, tocmai de aceea sunt câteva doamne care reușesc și pe care le admir, care înțeleg că și ținuta face parte din dezvoltarea propriului brand.

Ce le diferențiază pe femeile de afaceri din România de cele din alte state europene?

Călătoresc destul de mult și merg des la evenimente business din alte țări, ceea ce m-a făcut să observ că femeile din România oferă mai multă atenție ținutei lor și lucrul asta mă bucură foarte mult. Nu cred că sunt părtinitoare cu femeile din România când spun că sunt hotărâte, știu ce vor și transmit asta, au lucruri de demonstrat și nu le este teamă să își exprime punctul de vedere.

Având în vedere experiența dvs., care este cel mai important sfat pe care îl puteți da femeilor de afaceri din România, atât în modă, cât și în antreprenoriat și management?

Ar putea fi foarte multe sfaturi, dar depinde de fiecare dintre noi de ce sfat avem nevoie. Mă bucur să văd că în ultimii ani auzim din ce în ce mai des de tinere antreprenoare care au curaj să pornească o afacere sau femei care ajung în top management în marile companii. Îmi doresc să comunice acest succes prin stil, atitudine, ținută și prezență.

Pe parcursul carierei, ați întâmpinat vreodată probleme (de exemplu, un investitor v-a refuzat) pe motiv că sunteți femeie? Dacă da, cum ați gestionat situația?

Am întâmpinat anumite situații, mai mult în perioada când aveam business-ul de rent-a-car. Oamenii nu erau obișnuiți să vadă o femeie, mai ales că eram și foarte tânără. A trebuit să demonstrez că pot conduce un astfel de business prin muncă și seriozitate și mi-a plăcut. Iubesc experiențele de business și provocările care vin o dată cu ele, acestea m-au ajutat să fiu antreprenorul care sunt astăzi.

De ce măsuri credeți că e nevoie pentru ca mediul de business feminin să se îmbunătățească?

Avem nevoie să promovăm mai mult modelele feminine de succes; avem foarte multe femei în România, atât în mediul corporate, cât și în cel antreprenorial, care pot fi surse de inspirație și de încredere pentru noi. Prin Femei în Afaceri, organizația pe care o conduc și pe care am fondat-o în 2009, am pornit anul trecut într-un proiect european care se numește „She Decides, You Succeed”, alături de alte organizații din Spania, Marea Britanie, Italia și Lituania.

„She Decides, You Succeed” își propune să încurajeze companiile să promoveze activ femeile în poziții de conducere în cadrul organizațiilor din care fac parte pentru a accelera ritmul de creștere al afacerii. Scopul proiectului este să ofere un toolkit unor femei lider din țările participante, astfel încât ele să aibă informația necesară pentru a lua parte la dialoguri cu reprezentanți ai companiilor pentru a-i face conștienți de beneficiile angajării mai multor femei în poziții de conducere. Unul dintre cele mai importante beneficii este acela că în companiile cu cel puțin o femeie în comitetul de conducere există o mai mare rentabilitate a capitalurilor propriii, ceea ce înseamnă că o companie generează mai eficient profit.

În acest moment, pregătim toate instrumentele necesare și suntem foarte nerăbdătoare să începem proiectul și în România și să vedem rezultatele. Ne-am propus, prin Femei în Afaceri, să oferim oportunități de dezvoltare profesională femeilor, iar acest proiect vine în completarea activității noastre, după 6 ani de evenimente de business networking, prima platformă de membership online și multe altele.

Cum sunt femeile în afaceri, comparativ cu bărbații? Ce calități au?

Deși nu este general valabil, femeile preferă să riște mai puțin în afaceri și sunt mai sensibile. În funcție de situația de business în care te afli, aceste trăsături pot fi considerate fie calități, fie defecte, depinde dacă te ajută sau nu. Desigur, de-a lungul timpului, am întâlnit și multe femei care nu se fereau să ia decizii îndrăznețe și să o ia de la capăt în orice moment.

În general, mă feresc de statistici și de exprimări de tipul „majoritatea femeilor sunt…” pentru că nici eu nu mă încadrez în statistici și nu îmi place să mi se spună cum sunt. Dacă aș vrea să facem o comparație, ar fi între persoanele care au succes și cele care nu au. Aici este mult mai interesant de văzut care sunt calitățile care ne ajută în traseul nostru profesional.

În acest caz, ce caracterizează succesul profesional?

Consider că succesul profesional se bazează pe dăruire şi pasiune pentru ceea ce ai ales să faci, determinarea de a încerca iar şi iar, chiar şi după ce te loveşti de o mulţime de dificultăţi şi piedici, optimism şi o viziune clară a obiectivelor setate, curajul de a recunoaşte când lucrurile nu merg şi este nevoie să fie schimbate.

(Foto: Alice Botnarenco)

  •  
  •  
  •  
  •  
  •