Empatia – cele mai bune idei încep cu papucii celuilalt

Secretul productivității pentru angajații Apple și Google

Empatia nu este doar un concept care duce cu gândul la responsabilitate socială, înseamnă și business construit deștept. Un raport global al empatiei indică faptul că cele mai bune companii sunt și cele mai empatice. Când proiectezi produse sau servicii conform propriilor nevoi, deja înțelegi în mod intim punctele de presiune, situațiile și obstacolele întâmpinate de clienți.

O greșeală pe care foarte mulți antreprenorii cu prea puțin experiență o fac este să vină cu soluție înainte de a înțelege problema. Multe dintre ”cele mai bune” idei de business vin adesea la o bere cu prietenii, după o experiență neplăcută. Dar înainte de a rezolva o problemă cu care tu te confrunți și despre care ai impresia că o au mulți alții, ar fi bine să îi întrebi.  

Începe prin a-ți rezolva problemele personale

Dacă ai oservat o lipsă într-un segment de servicii sau produse, nu te arunca înainte de a afla dacă lipsa se datorează unei lipse de interes a antreprenorilor pentru domeniu, unei piețe prea tinere sau unei absențe a cererii. Nu spune nimeni să nu pornești de la o problemă sau frustrare personală, dar riscul să nu empatizeze alții cu tine este destul de mare. Pe de altă parte, este posibil să ai și succes neașteptat. De exemplu, Uber a început de la o frustrare punctuală, cei doi fondatori nu au putut găsi un taxi într-o seară de iarnă în Paris. Restul, este cunoscut deja.

Asigură-te că tu și echipa ta știți motivația din spatele acțiunilor voastre

Înainte de a începe dezvoltarea produsului, întreabă-te următoarele lucruri: de ce acest produs? De ce această industrie? Dacă ești condus doar de profit și nu simți entuziasmul de a crea businessul, oprește-te din orice și pornește în căutarea pasiunii adevărate. Nu poți ajunge la clienți atunci când tu nu crezi sau nu îți pasă de problemele pe care ei le au.

WhatsApp a devenit un serviciu gratuit după ce fondatorul a aflat de un student care nu avea posibilitatea financiară de a își suna familia. Astfel, a înțeles adevărata misiune a produsului: oferă simplitate și o șansă accesibilă de a comunica cu oricine în această lume.

Orice angajat ar trebui să împărtășească viziunea antreprenorului asupra intrebării “de ce facem asta”. Produsele, marketing-ul și branding-ul ar trebui să reflecte misiunea de bază. Așa cum spune și Simon Sinek: “oamenii nu cumpără ce faci, ci motivul pentru care faci.”

Nu te limita la o simplă vânzare – educă

Orice industrie are anumite zone care sunt dificil de înțeles pentru consumatori. Ia în considerare domeniile mai speciale și împărtășește informații utile către clienți. Această preîntâmpinare a nevoilor și nedumeririlor crește atractivitatea brand-ului și îi poate face să cumpere de la tine. Ființele umane sunt motoare de inovație. Suntem în constantă evoluție pentru a ne face viețile mai ușoare și mai bune. Tehnologia îi ajută pe antreprenori să depășească o mulțime de bariere și să ajungă la un număr larg de clienți. O lecție trebuie reținuță, însă: nu ignora importanța empatiei atunci când structurezi și planifici un nou produs sau adopți noi tehnologii. Dacă se confirmă ipoteza că ai tăi clienți au nevoie de acel produs mai mult decât tine, atunci, toate pânzele sus!

  •  
  •  
  •  
  •  
  •