Cea mai grea decizie pentru un manager poate fi să se abțină, consideră Alin Munteanu, project manager în cadrul companiei Eunitas Consulting. În cadrul unui interviu acordat Manager Express, Alin Munteanu a povestit că, în cadrul discuțiilor cu diferiți clienți, a trebuit să învețe să nu vorbească nici prea mult, dar nici prea puțin, ci să mențină acel echilibru atât de greu de atins.
În ceea ce-i privește pe oamenii pe care îi are în subordine, Alin Munteanu este convins că un feedback lunar îi ajută pe aceștia să se perfecționeze, să realizeze unde se situează și care este evoluția lor, în timp, în cadrul companiei.
1. V-aţi luat atestatul profesional de manager de proiect în anul 2011. De atunci şi până acum, care au fost cele mai mari provocări în coordonarea unei echipe de oameni?
Activitatea în managementul proiectelor am început-o mult mai devreme, în anul 2008, odată cu implicarea directă ca și expert achiziții publice în diferite proiecte finanțate din fonduri nerambursabile. Făcând parte din diferite echipe de specialiști, bine pregătiți în domeniile lor de activitate, am dobândit în decursul anilor experiență în mangementul proiectelor, astăzi fiind considerat „un bun manager de proiect”.
Citește și Ana-Maria Bogdan, primul General Manager al R/GA România
2. Câţi oameni coordonaţi în prezent şi care a fost cea mai mare echipă pe care aţi coordonat-o?
În prezent, compania Eunitas Consulting, în cadrul careia lucrez, îmi oferă privilegiul de a face parte dintr-o echipă ambițioasă, cu initiative și dornică de afirmare. Cei 21 de membri ai echipei îmi dau posibilitatea de a învăța și dobândi în fiecare zi noi cunoștințe. Ceea ce apreciez cel mai mult la echipa mea este faptul că rezultatul muncii depuse este definit de calitate, corectitudine și integritate în spiritul legislatiei, nu contrar acesteia.
Ca să punctez și partea a doua a întrebării dvs., cea mai mare echipă din care am făcut parte și am coordonat-o a fost în cadrul C.N.A.D.N.R., unde m-am ocupat de atribuirea contractelor de achizitie publică.
3. Ce calităţi trebuie să aibă un bun manager?
Din perspectiva mea, calitățile care definesc un bun manager și un lider eficient nu sunt doar niște cuvinte și definiții pompoase, extrase dintr-o carte sau revistă de bussiness, ci cred cu tărie că orice persoană care își propune le poate învăța, experimenta și dobândi în timp.
La un moment dat se spunea că, pentru a fi lider, trebuie să te naşti lider, să te naşti cu acele calităţi care să reprezinte „cheia” succesului. Ei bine, vă pot spune că eu am „construit” tot ceea ce sunt astăzi, printr-un proces continuu de studii, perfecţionare şi, cel mai important, de experimentare și punere în practică. Chiar dacă certificarea, sau, ca să citez un bun prieten și un mentor, de altfel, „patalamaua” în acest domeniu am reușit să o obțin abia în 2011, funcția de lider de echipă mi-a fost atribuită, fară să mă aștept, undeva în 2008 , unde am descoperit că leadership-ul atrage după sine o comunicare clară despre ţeluri, responsabilitate, performanţă, aşteptări şi reacţii , că liderul este, de asemenea, legătura dintre echipă şi organizaţie și trebuie să aibă abilitatea de a negocia eficient şi de a-şi utiliza puterea de convingere atunci când este cazul, pentru a asigura succesul echipei şi al proiectului.
Cum nimănui nu-i plac liderii negativişti – pentru că descurajează, în principiu, oamenii își doresc să lucreze cu un lider entuziast și care are o atitudine pozitivă, iar, mai mult, membrii unei echipe de proiect vor să simtă utili. Și cum entuziasmul este contagios, majoritatea persoanelor au tendința de a urma un om care le spune că lucrurile sunt realizabile și nu cele 100 de motive pentru care acel lucru nu poate fi făcut. Bineînțeles, aici intervine competența, pentru ca nimeni nu se alătură cauzei cuiva dacă nu crede că acea persoana știe exact ce face și, ca să te poți numi competent, trebuie să demonstrezi că ai abilitatea de a provoca, inspira, promova şi încuraja.
În strânsă legătură cu cele povestite mai sus, trebuie puse în scenă integritatea, empatia, calmul și echilibrul, iar printre cele mai importante lucruri pe care un lider ar trebui sa le țină minte este că acţiunile lui, şi nu cuvintele, stabilesc modalitatea de lucru pentru echipă, că fiecare membru al echipei este îndreptăţit la propriile sentimente, idei şi istorie emoţională și totodată că nu trăim într-o lume perfectă, unde toate proiectele sunt livrate la timp, încadrate în buget, sau nu apar diferite probleme. În acele momente trebuie să profite de incertitudinea şi haosul produs de schimbare, să reformuleaze o nouă imagine a viitorului și să aducă o nouă viziune care va stabili direcția proiectului și a echipei.