OPiA Events – Cum fiecare pahar de vin poate spune o poveste – interviu

OPiA Events - Cum fiecare pahar de vin poate spune o poveste - interviu

„Dacă îți dorești cu adevărat ceva, îl vei obține. La momentul potrivit.” Asta ne-a spus Olimpia Pleșa Brandhuber,  femeia din spatele OPiA Events care se ocupa de organizarea de evenimente tematice si seri de degustare de vin.

Am vrut să îi aflăm povestea, să aflăm cum i-a venit ideea de a organiza degustari de vin despre care Olimpia spune că au si o componenta culturala.

Olimpia a terminat Academia de Studii Economice, a lucrat pentru Ikea și a reușit să găsească acea pasiune pentru care acum lucrează cu plăcere. Călătorește mult în zonele viticole ca să afle cât mai multe despre vinuri, despre zonele în care acestea se fac, iar dacă ar fi să își aleagă un loc anume preferat, acela ar fi regiunea podgoriilor din Toscana.

Cum a pornit ideea de a organiza un eveniment care are că temă „Ocolul Pământului într-un pahar de vin”?

Sunt pasionată de vin, de mulți ani. Studiez despre vin la o instituție din Londra, WSET ,am certificarea lor pentru nivelul 1 și 2, iar acum sunt la finalul ultimului nivel care se numeste Diploma. Călătoresc în lume de dragul vinului ca să descopăr pe viu unde se fac anumite vinuri, cum se fac, cine le face, cum sunt viața și oamenii acolo, cultura, clima, mâncarea.

„Ocolul pământului într-un pahar de vin” s-a născut din dorința de a împărtăși pasiunea mea pentru vin, pentru călătorie și gastronomie, combinată cu plăcerea de a conecta oamenii între ei, de a le oferi momente de relaxare, de a face evenimente frumoase. Sub această denumire generică, fac seri de degustare de vin cu tematici diferite (de exemplu,  Degustări de şampanie, vinuri din Emisfera sudică, Vinurile de desert ale lumii etc.).

Până să ajung la acest concept însă, am organizat câteva degustări de vin pentru firme, la cerere. M-am tot gândit cum să fac un eveniment așa cum vreau eu, dar n-am avut curajul să promovez unul. O prietenă bună, mi-a spus într-o seară: „Ce tot vorbești, pune mâna și fă un eveniment!”. M-a provocat, și asa l-am făcut pe primul. Și apoi pe următoarele. La început, am adus un somelier care să vorbească despre vin și am învățat multe de la el. Treptat, am intrat și eu în scenă, iar acum eu susțin aceste seri, integral. Uneori,am și invitați care dau evenimentelor originalitate.

Care este cel mai dificil aspect în organizarea unui eveniment?

Dificil nu este nimic, însă cheltuiesc mult timp și energie ca să găsesc ambientul și mâncarea potrivite pentru un eveniment, de orice fel ar fi el. Sunt foarte pretențioasă la cele două aspecte și caut mult un loc până îmi place cu adevărat. Este din ce în ce mai ușor, pentru că apar locații frumoase, făcute de oameni cu gust, și gastronomia a evoluat mult în ultimii ani. Am colaboratori creativi, stabili si foarte serioși care mă ajută si pe care mă bazez.

De ce te-ai orientat către organizarea de petreceri cu vin și nu altceva (ex: prăjituri, ciocolată) și de ce petreceri pentru companii ( nu nunți sau botezuri) ?

M-am orientat înspre organizarea de evenimente cu vin pentru că vinul este pasiunea mea, și, în ceea ce muncesc, trebuie să implic această pasiune. Un alt motiv este acela că îmi doresc să împărtășesc cu cei interesați această încântătoare plăcere a vieții. Organizarea de seri de degustare de vin îmi dă oportunitatea să spun povești minunate despre această licoare veche de când omenirea

Organizez evenimente tematice pentru companii pentru că eu mi-am făcut ucenicia de business într-o companie internațională, și acest mediu îmi este cunoscut cel mai bine. Cunosc pretențiile oamenilor de acolo, spiritul lor, nevoile lor. M-am specializat în evenimente elaborate, cu tematici, decoruri, regie, pentru că asta înseamnă pentru mine un eveniment: un fel de spectacol , de poveste, în care invitații pătrund, deconectându-se de lumea reală.  O petrecere este o emoție, o stare pe care trebuie să o iei cu tine după ce ai plecat de acolo.

Care este publicul țintă la Ocolul pamantului intr-un pahar de vin ? Poți să realizezi un profil al celor care participă la astfel de evenimente?

Există două categorii de public:

O categorie sunt oamenii din corporații, de la office workers până la top management, cărora firma le oferă această oportunitate de a participa la o degustare de vin. Sunt foarte curioși și dornici să descopere lumea vinului, le place foarte mult, mai ales că serile sunt interactive, educative, relaxate și au ocazia astfel să petreacă câteva ore frumoase împreună, în afara biroului. Este un team building informal.

 Cealaltă categorie sunt prietenii și cunoștințele mele, sau rețeaua mea de networking, care plătesc pentru a participa la o astfel de seară. Unii stiu multe despre vin , au experimentat multe vinuri pana acum, altii nu stiu prea multe, dar doresc sa învețe. Mulți vin să socializeze, să întâlnească alți oameni frumoși, să se distreze. Pe scurt, este vorba despre oameni cărora le place să trăiască frumos, in general antreprenori și manageri de top.

Ai un subiect preferat pentru serile de degustare de vin? 

Vinul meu preferat este șampania. De aceea, subiectul meu de suflet este şampania. Chiar  acum pregătesc următoarea temă pentru  Ocolul pământului într-un pahar de vin. Ea se va numi „Femeile din spatele perlelor de şampanie”. Sunt câteva femei în istoria acestui vin care au influențat primordial producerea și răspândirea șampaniei în lume  – doamne din secolul 19 și 20 care, forțate de împrejurări, au preluat afacerea cu vin a familiei fără a ști nimic despre vin sau afaceri. Fascinant este că profilurile lor sunt atât de actuale: femei, mame, iubitoare de artă și femei de afaceri în același timp, curajoase, intuitive, sclipitoare. Povestea lor este uluitoare, iar șampania caselor care le poartă numele, delicioasa.

Care ar fi cel mai inedit eveniment pe care l-a organizat OPiA Events până acum?

Există un eveniment cu care m-am identificat, pe care nu îl pot uita vreodată, la care am muncit mult și cu mari emoții și drag mult. Clienta mi-a spus că dorește o nunta cu tematica „Anii 50 în Portofino”, să fie organizat într-un oraș din România, la ea în grădină.  Nu fusesem în Portofino și nici nu aveam idee ce au fost anii 50 acolo. Pe scurt,  am studiat tot ce se putea despre Portofino în anii 50: filme, muzică, actori… M-am dus și am petrecut un weekend în Portofino.  Finalul a fost un mic Portofino la client acasă. Cu Piazza din Portofino, cu replica unor locuri de acolo, cu spumante Franciacorta, cucina italiană, gelato artigianale, dolci, muzică anilor 50 , un Fiat 500 -simbolul perioadei – și cu invitați îmbrăcați respectând tematica.  Sigur că am realizat totul împreună cu o echipă formată din oameni din lumea artistică, un scenograf, un regizor, doi actori. Îmi place să lucrez cu artiști, creativitatea lor este nelimitată.

Cu ce frecvență se organizează serile de degustare de vin? Există o sezonalitate?

Ocolul pământului intr-un pahar de vin, sub formă de eveniment deschis la care vin maxim 25-30 de persoane, l-am organizat incepand din 2009 de 2-3 ori pe an. Asta înseamnă trei concepte diverse. Pentru a putea să susțin un astfel de eveniment, de o oră și jumătate, mă pregătesc foarte mult Imi gasesc conceptul plecand de la povestea unui vin, elaborez povestea, aleg locul si propun meniul asociat vinului in cel mai mic detaliu. Insa cel mai des organizez aceste seri pentru companii, pentru team building-uri, unde grupurile sunt deja formate si am cativa clienti consecventi.

Câteva detalii despre cum a apărut OPiA și despre rolul firmei internaționale în dezvoltarea companiei?

OPiA Events a apărut în 2009, după ce am plecat de la IKEA Trading, firmă unde am lucrat 10 ani, cu planul să îmi deschid un mega Spa la Cluj. Însă după ce am construit tot conceptul de spa, mi-am dat seama că acest fel de afacere, deși tot în sfera plăcerilor, nu era potrivită profilului meu mobil, creativ, neconvențional. Ikea a avut un rol major în dezvoltarea OPiA. Acolo am învățat tot ce știu despre afaceri: etica de business, munca asiduă pentru a obține rezultate, munca de echipă, contactul cu tipologii diverse de parteneri, respectul pentru clienti. Am avut insa multa libertate de decizie si mai ales libertatea de a gândi în afara unor limite. Ikea a fost o școală pentru mine, mă gândesc cu recunostinta si drag la acei ani.

La Ikea organizasem deseori petreceri foarte frumoase, în țară și în străinătate, și de multe ori mă gândisem să îmi fac propria firmă de organizări de evenimente. Totul s-a întâmplat, însă, la momentul potrivit.

Câteva recomandări pentru cei care vor să înceapă o afacere

În primul rând, trebuie să descopere ce fac cel mai bine și ce le place. Apoi, e foarte multă muncă și curaj.

Există o cultură a vinului în România?

Da, și o tradiție adâncă despre vin, un patriotism și un respect enorm pentru vinul național. Așa și trebuie să fie.  Există publicații despre vin și s-au scris și tradus multe cărți. Există media online, mulți bloggeri care scriu despre vin, multe evenimente de degustare de vin. Există și din ce în ce mai multe de vinuri din alte țări, deși mi-ar plăcea să găsesc o ofertă mai diversificată. Există și câteva șampanii pe piață, mai multe decât acum 2-3 ani, și abia aștept ca oferta să devină mai largă. Desigur, cultura  evoluează odată cu societatea. Oamenii pe care îi cunosc eu, pentru că numai despre ei pot să vorbesc, sunt interesați tot mai mult să bea vin bun și să înțeleagă de ce e bun. Se preocupă de asocierea unui vin cu mâncarea, de descoperirea de noi vinuri străine și românești, de destinații viticole din lume, de lumea vinului.