Povestea antreprenorială a doi consultanţi în management care s-au lansat în HoReCa

Povestea antreprenorială a doi consultanţi în management care s-au lansat în HoReCa

Gram Bistro, local din Piaţa Victoriei, s-a repoziţionat într-un an şi jumatate de la preluarea de către noii proprietari şi şi-a crescut de aproape trei ori a cifra de afaceri, susţinută de un număr tot mai ridicat de clienţi. Cum transformi un restaurant neprofitabil într-un business de succes? De ce ai nevoie pentru a crea valoare? Care sunt riscurile majore cu care se confruntă un astfel de local? Proprietarii Gram Bistro au încercat să raspundă la aceste întrebări din perspectiva unor antreprenori cu un business relativ mic.

În noiembrie 2015, dupa câteva luni de analiză şi negocieri, actualii proprietari ai Gram spuneau stop carierei de 9 ani în consultanţă  de management şi preluau ceea ce era la acea vreme un local cunoscut de cei din zona mai degrabă pentru oferta de prânz şi pentru un capuccino pe seară. Obiectivele strategice cu care au intrat în afacere vizau însă în primul rând schimbarea conceptului mai mult înspre zona de “boutique culinar” şi crearea unui loc care să reprezinte o opţiune de ieşit şi seara şi în weekend, concomitent cu dezvoltarea unor noi direcţii de business. În esenţă, o nouă identitate conturată prin energie urbană şi concentrarea pe produse făcute în casă sau artizanale.

În linii mari aceasta a presupus o restructurare radicală din punct de vedere operaţional, plecând de la introducerea unui meniu nou culinar, definit prin preparate moderne, reinterpretate şi susţinut de o echipă coordonată de Chef Florin Nicu. “Cred că ce creează valoare adăugată pentru un local este să găseşti un preparat unic, cu care lumea identifică localul şi pentru care vine special – în cazul nostru acesta a fost selecţia de bruschete”, spune Adriana Danilă, co-proprietarul Gram Bistro. Şi pe partea de bar meniul a fost extins, pastrând cât mai mult direcţia de “home-made” şi artizanal, astfel încât să complementeze cât mai bine noul meniu culinar şi conceptul urban.

Din punct de vedere operaţional, gestionarea eficientă a unui restaurant a însemnat dezvoltarea şi implementarea de procese de lucru şi tool-uri pentru simplificarea, urmărirea şi analiza aspectelor ce ţin de îmbunătăţirea performanţei precum management-ul costurilor, managementul achiziţiilor şi stocurilor sau customer service. În plus, proiectul de turnaround a presupus şi investiţii semnificative pentru echipamente şi alte investiţii similare, cât şi pentru detalii mici care contribuie la atmosferă şi ambient de la tacâmuri la flori sau decoraţiuni.

Nu în ultimul rând, în condiţiile unei concurenţe tot mai puternice pe piaţa de profil, strategia de marketing şi promovare a fost esenţială pentru succesul localului. Cei de la Gram au abordat o strategie de comunicare atât în online, în special prin reţelele de social media, cât şi în off-line prin organizare de evenimente, media dinners cu bloggeri şi influencers, participarea la diverse evenimente relevante pentru targetul de clienţi definit, parteneriate cu alte business-uri complementare.