Tendințe și previziuni ale antreprenorilor români pentru mediul de afaceri, în 2018 (II)

Tendinte si previziuni ale antreprenorilor romani pentru mediul de afaceri, in 2018 (II)

Pe lângă bilanțurile anului care tocmai s-a încheiat, este oportun să aducem în discuție și previziunile pentru anul curent. Cu această ocazie, am întrebat mai mulți antreprenori în diverse domenii de activitate care sunt anticipările lor și la ce tendințe ar trebui să vă așteptați în acest an, din perspectiva omului de afaceri.

Citește și primul articol din această serie: Tendințe și previziuni ale antreprenorilor români pentru mediul de afaceri, în 2018 (I)

 

Mihaela Tudor, Tendinte si previziuni ale antreprenorilor romani pentru mediul de afaceri, in 2018Mihaela Tudor, owner – Tudor Communication

În 2018, vor avea cel mai mare succes afacerile nișate și cele din domeniul tehnologic. Lipsa acută de resurse umane îi va forța pe tot mai mulți să își tehnologizeze compania, să găsească soluții de automatizare. Instabilitatea politică ne va afecta în continuare. Acest lucru se vede în special în zona de investiții străine, care se diminuează sau stopează înainte de a începe. Comunitatea antreprenorilor este îngrijorată de ceea ce va aduce split TVA, dar și de goana după bani a celor care administrează avutul public și impactul acesteia.

În zona de comunicare și promovare, se va menține o tendință de creștere pentru că nevoia companiilor de diferențiere și de gestionare a reputației este semnificativă.

Dragos Petrescu, Tendinte si previziuni ale antreprenorilor romani pentru mediul de afaceri, in 2018Dragoș Petrescu, owner Grupul City Grill

Din punct de vedere antreprenorial, 2018 va fi un an foarte bun. Există premisa unui climat stabil, pe o piață în creștere de consum. Inovația și efortul susținut nu au cum să nu aducă succes oricărei inițiative antreprenoriale viabile economic și cu standarde etice.

 

 

 

Adrian Cioroianu, Tendinte si previziuni ale antreprenorilor romani pentru mediul de afaceri, in 2018Adrian Cioroianu, Trainer Executive, la AC Knowledge România

În ceea ce privește antreprenoriatul, nu cred că o să fie un an mai bun 2018 decât 2017. Din păcate, motivul este unul foarte simplu și anume tot ceea ce se întâmplă în jurul nostru.
Mi-ar plăcea totuși ca motto-ul lui 2018 să fie celebrul “just do it“. Asta s-ar potrivi cel mai bine pentru România. Să se arunce un pic oamenii cu capul înainte.

Haideți să vedem în 2018 niște idei care să schimbe cu adevărat lumea. Sau măcar România. Să vedem antreprenori în adevăratul sens al cuvântului și mai puțin freelanceri. Și aici mă refer și la mine.
Și “sharing is caring”. Poate că în 2018 nu mai uităm chestiunea asta.

Georgeta Dendrino, Tendinte si previziuni ale antreprenorilor romani pentru mediul de afaceri, in 2018Georgeta Dendrino, Managing Director – Interact

2018 se anunță un an cu un grad de instabilitate mai mare decât 2017. Instabilitatea politică, legislativă, fiscală ne determină să ne canalizăm creativitatea spre a găsi căi de supraviețuire, din păcate, aș zice. Creativitatea noastră ar trebui valorificată în scopuri mai înalte: pentru a face o diferență în această lume, pentru a construi o lume mai bună, mai coerentă, cu oameni mai buni; singura reacție viabilă în fața curentului care parcă ne obligă să funcționăm la baza piramidei este, după părerea mea, aceea de a ne preocupa doar de nevoi primare.

Previziunile de la The Economist pentru 2018 pentru România arată că economia va crește; se vede însă o îngrijorare legată de reformele nepopulare care împing această țară înapoi în trecutul pe care îl credeam uitat. Sunt sigură, însă, că vom găsi căi de a face diferența. Până la urmă, antreprenorul are un vis, nu? Nu poate funcționa altfel, pe termen lung.

Contextul este unul impredictibil, dominat de D-VucaD (disruption, volatility, uncertainty, complexity, ambiguity, diversity): este o lume în care vom trăi și mai multe schimbări, neregularități, nesiguranțe, iar diferențele între generații vor deveni din ce în ce mai mari, forța de muncă de calitate – mai greu de găsit. În acest context, cred că antreprenorii, managerii de firme, vor avea nevoie de mentori, Executive Coaches în care să aibă încredere și cu care să vorbească. Îmi amintesc de un client care îmi spunea că vrea să ne întâlnim ca să “îl pun pe șine”. Cred că exprima foarte bine nevoia pe care o vom avea în anul acesta.

Oamenii vor fi în căutare de noi valori – acum suntem în derivă, singura „valoare” este banul. Nu mai știm „de ce” facem ceva, de ce ne înhămăm la un proiect. Singurul azimut este cel financiar. Pare că nu ne mai bucură prea multe lucruri, că suntem într-o stare de blazare periculoasă.

Rolul antreprenorului, al managerului, mai ales acum, este să îi ajute pe oameni să își găsească valorile. Este foarte greu, însă, în condițiile în care tot timpul pare că ni se mișcă pământul sub picioare. Din când în când, cred că vom avea nevoie de cineva care să ne ajute să ne uităm de sus la toata scena, la firma noastră, la noi, la tot spectacolul, pentru a vedea clar, pentru a putea lua deciziile cele mai bune.

Costel Alecu, Tendinte si previziuni ale antreprenorilor romani pentru mediul de afaceri, in 2018Costel Alecu, Managing Partner – Romtor Real Estate

Ca antreprenor, sper:

– să fie un an fără modificări majore de impozite și taxe; cu alte cuvinte, mult mai predictibil;

– să demareze cât mai urgent investițiile publice, atât de necesare pentru dezvoltarea întregii economii, care vor aduce, pe termen lung, un plus de atractivitate a economiei românești;

– să crească business-ul Romtor cu cel puțin 50% față de 2017.

Acest articol face parte dintr-o serie de interviuri cu antreprenori din diverse domenii de activitate, care își împărtășesc previziunile și așteptările cu privire la mediul de afaceri în 2018, atât din perspectiva antreprenorului, cât și din punctul de vedere al specialistului din domeniul în care activează. Urmărește continuarea serialului!

Foto: mohamed_hassan / pixabay.com