Tendințe și previziuni pentru 2018 (training, consultanță, piața muncii și wellbeing)

Tendinte si previziuni pentru 2018 (training, consultanta, piata muncii și wellbeing)

Cu acest articol încheiem seria noastră de previziuni și anticipări pentru anul curent. Vă reamintim că am întrebat mai mulți profesioniști în diverse domenii de activitate (marketing, Customer Experience, vânzări, training, HR, management, HoReCa, Real Estate sau banking) care sunt anticipările lor și la ce tendințe ar trebui să vă așteptați în acest an.

Vedeți  aici și aici care sunt așteptările din punct de vedere antreprenorial. Ar putea să vă intereseze și tendințele în Customer Experience, vânzări, marketing și comunicare sau cele în management, HoReCa, Real Estate și banking

Georgeta Dendrino, Georgeta Dendrino, Managing Director - InteractGeorgeta Dendrino, Managing Director – Interact

Training, în 2018
“He who has imagination without learning has wings but no feet.” (Joseph Joubert)
2018 va fi un an mai degrabă de recalibrare, pentru mulți dintre noi. Se vorbește despre o nouă criză economică. Nu am uitat cum a fost în 2009 și cât de multe bugete de training au fost tăiate atunci. Sper, însă, că am învățat ceva din acea experiență: că nu poți face performanță dacă nu investești în cei care produc această performanță. Contextul este oarecum schimbat: dacă în 2008 găseam oameni cu care să lucrăm, acum, zece ani mai târziu, este mult mai greu; acest lucru demonstrează că nu poți face performanță la nivelul anului 2018 cu oameni în a căror dezvoltare, educație, nu investești. Este ca și cum ai vrea să intri pe social media de pe un telefon din anul 2000, fără touch screen.

Aș menționa aici nevoia de a dezvolta managementul la alt nivel. De ce? Pentru că, în tot acest context, managerii au nevoie de limpezime, au nevoie să își găsească ghidaj, un mentor, care „să îi pună pe șine”, din când în când. Va fi nevoie să ne adaptăm din mers; să găsim modalitatea de a ne ajuta echipa să își identifice valorile și să adere la ele.

Oamenii sunt acum într-o inerție nocivă pentru firmă. Este nevoie să își descopere acele lucruri în care să creadă; se simte din ce în ce mai acut nevoia de sens și de valori. În aceste vremuri, în care oamenii se splitează, vremurile se schimbă, cum vor găsi managerii, liderii de firmă modalitatea de a ține sub control presiunea asupra firmei și de a funcționa ei înșiși în mod sănătos, de a putea fi “și pe ringul de dans și la balcon” în acelasi timp, va deveni esențial.

Performanța și performerul implică prezența discretă și aducătoare de echilibru a antrenorului. Mai ales în perioadele de trecere de la o etapă la alta de dezvoltare, acest lucru face diferența. De aceea, cred că se vor dezvolta atât coachingul pentru executivi, cât și programele de dezvoltare pentru ei.

Din experiența mea, este esențial să ai o echipă de management autentică, bună, în care oamenii trag toți în aceeași direcție, au intenții bune legate de performanță și de oamenii din echipele lor. Am văzut companii care funcționau foarte bine, erau lideri de piață, iar când echipa de management s-a schimbat, s-a schimbat aleator și cultura organizației, mulți oameni au plecat sau au fost dați afară. Foarte probabil că gestionarea superficială a schimbării a făcut ca acele companii să își piardă poziția în piață. Cultura organizației este impregnată de viziunea celor care conduc firma. Cred foarte mult în ideea că dacă vom crea lideri mai buni, manageri mai buni, lumea va fi un loc mai bun pentru noi toți. Așadar, văd aici oportunități.

În același timp, la nivelul echipelor, văd manifestându-se un individualism simplu, sărac; fiecare își vede de drumul lui, nu par să mai existe motive pentru care să facem lucruri împreună. Va fi, cred, nevoie de o mai mare concentrare pe a-i ajuta pe oameni să-și identifice valorile comune, să își dorească să facă lucruri împreună, să înțeleagă nu doar la nivel rațional, dar și la nivel emoțional, că dacă au decis să fie într-un loc, important este să tragă toți în aceeași direcție, să facă tot ce pot și tot ce trebuie pentru ca echipei să îi fie mai bine. Să devină sau să redevină cu adevărat o echipă.

Eu cred în asumarea individuală, însă suntem într-o perioadă în care oamenii au nevoie de susținere pentru a ajunge la asumare. Oamenii sunt acum ca bilele de billiard: fiecare se duce în altă direcție și nu mereu conștient și asumat. Este nevoie de acel trunghi de la biliard care să țină bilele la un loc.

Așadar, de ce cred că va fi nevoie în 2018:

  • leadership development – incluzând self-awareness, autenticitate, dezvoltarea și comunicarea unei viziuni, abilitatea de „a vinde idei”, de a spune o poveste, a convinge oamenii, curiozitate, creativitate, capacitatea de a vedea de pe balcon și de pe ringul de dans;
  • simulările de business vor fi forme de dezvoltare adecvate; programele de tip experiențial; călătoriile inițiatice (de tipul celei la Delphi, pe care am lansat-o în 2017); tot ceea ce presupune cunoaștere de sine;
  • management development; team development; comunicare; change management; critical thinking; creativity; executive coaching; mentoring.