Care sunt cele mai răspândite beneficii extra-salariale oferite în România

Care sunt cele mai răspândite beneficii extra salariale oferite în România

Printre cele mai răspândite beneficii extra-salariale din România se numără tichetele de masă şi asigurările medicale, în timp ce comisioanele oferite la finalizarea proiectelor sunt din ce în ce mai utilizate în companiile locale, în special în cele de IT, potrivit estimărilor Accace, una dintre principalele companii de externalizare şi consultanţă de afaceri din regiune.

lei

„În acest an am observat o sedimentare în ceea ce privește ponderea beneficiilor extra-salariale oferite de angajatori. Printre preferinţe rămân tichetele de masă sau cele cadou şi asigurările medicale, în timp ce pensiile private facultative sau acordarea de mașini de serviciu şi decontarea carburantului pentru transport sunt în prezent printre cele mai rar oferite”, a explicat Maria Cojocariu, Payroll Manager Accace.

Printre alte beneficii extra-salariale acordate angajaţilor din companiile locale se numără şi asigurarea costurilor abonamentelor de telefonie mobilă, dar şi acordarea de cadouri cu ocazia sărbătorilor legale, precum Crăciunul, Paştele sau 8 Martie.

„Toate beneficiile extra-salariale acordate în natură angajaţilor, cu o valoare mai mare de 150 de lei, sunt considerate venituri asimilate salariilor şi reprezintă, din punct de vedere fiscal, venit impozabil. Astfel, acestea se cuantifică şi se includ pe ştatul de salarii pentru impozitarea cu 16%”, a mai precizat Maria Cojocariu.

Ce trebuie să ştie angajaţii la acordarea beneficiilor extra-salariale

Angajaţii care primesc beneficii extra-salariale în natură trebuie să aibă în vedere faptul că valoarea prestațiilor suplimentare trebuie specificată în mod obligatoriu în contractul individual de muncă. Astfel, pe lângă elementele componente ale salariului, există obligativitatea angajatorului să includă beneficiile extra-salariale în cuprinsul contractului de muncă, la capitolul “Salarizare”.

În plus, este recomandat ca toate informaţiile referitoare la procedura de acordare a beneficiilor extra-salariale să fie incluse şi în Regulamentul intern al companiei. De asemenea, aceste informaţii trebuie incluse, dacă este cazul, în cuprinsul Contractului colectiv de muncă la nivel de unitate.

Bonusurile şi comisioanele sunt beneficiile salariale cel mai des acordate 

Pe plan local, printre cele mai des acordate beneficii salariale se numără bonusurile de performanţă, acordate frecvent managerilor companiilor din producţie şi servicii, dar şi comisioanele oferite fie la finalizarea proiectelor, fie sub formă procentuală lunar, această practică fiind cel mai des întâlnită în companiile de IT. De asemenea, o practică întâlnită frecvent este şi acordarea primelor de Crăciun sau Paşte, îndeosebi în cadrul companiilor axate pe vânzări sau producţie.

„Din prisma beneficiilor salariale am observat o ușoară creștere ca şi volum a acestora, mai degrabă decât ca valoare. Astfel, comisioanele din vânzări sau bonusurile la finalizarea proiectelor sunt din ce în ce mai des prezente, fiind folosite ca un puternic instrument de motivare şi fidelizare a angajaților”, a mai declarat Maria Cojocariu.

În ceea ce priveşte valoarea beneficiilor salariale estimate pentru 2014, acestea vor rămâne cel mai probabil la  același nivel cu cel din acest an, însă, având în vedere contextul economic prevăzut pentru anul următor, acestea vor înregistra o creștere în special în domeniul IT, acesta fiind unul dintre sectoarele care vor continua în expansiune.

Munca de acasă, printre beneficiile nou intrate în practica societăţilor locale

În ultima perioadă, o serie de companii locale, în special din IT, au început să acorde ca şi beneficii angajaţilor posibilitatea de a lucra de acasă. În ciuda avantajelor pe care le oferă, atât angajatorilor, prin reducerea cheltuielilor administrative, cât şi pentru angajaţi, prin creşterea gradului de confort, această practică prezintă unele dintre cele mai mari riscuri în relaţiile contractuale de muncă.

„În cazul muncii la domiciliu, contractul de muncă trebuie să conţină anumite prevederi specifice acestui tip de colaborare, cum ar fi precizarea expresă că salariatul lucrează la domiciliu, dar şi programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să controleze activitatea salariatului său şi modalitatea concretă de realizare a controlului”, a arătat Maria Cojocariu.

Astfel, cel mai mare risc îl reprezintă momentul în care un angajat la domiciliu suferă un accident, iar în lipsa unei documentații clare, care să precizeze planificarea programului respectivului angajat, identificarea evenimentului ca şi accident de muncă poate deveni foarte dificilă, situaţie în care societatea va primi amenda conformă cu prevederile legale.

Despre Accace

Accace este una dintre principalele companii de externalizare şi consultanţă de afaceri din regiunea Europei Centrale şi de Est, care oferă servicii de contabilitate şi raportare financiară, servicii corporate şi secretariale, salarizare şi administrare de personal şi consultanţă fiscală şi de afaceri.