Interviu Adrian Garofeanu: Cultura libertăţii de decizie

Knauf Insulation face parte din Grupul german Knauf – o firmă tipică de familie. Ceea ce surprinde şi suscită interesul la această organizaţie este cultura sa, bazată pe libertatea decizională, curajul de a pune în practică idei noi, inovaţii şi investiţii.

Pentru această ediţie a revistei, am avut curiozitatea să aflăm de la Adrian Garofeanu, Country Manager al Knauf Insulation, cum decurge conducerea oamenilor într-un domeniu dur, precum cel al materialelor de construcţie.

Cum, de unde şi de la cine aţi învăţat să conduceţi oameni? 

Teoria este inutilă în acest caz. Este nevoie să ştii să te adaptezi fiecărei situaţii în parte. Prin urmare, conducerea unei echipe devine o abilitate care se deprinde doar prin experienţă. De-a lungul experienţei mele profesionale, am avut ocazia să lucrez cu oameni deosebiţi, atât români, cât şi străini, manageri direcţi sau colegi, de la care am învăţat foarte multe. Este foarte important să observi stilul altora de a conduce, să identifici ceea ce ţi se potriveşte şi ţi-ar plăcea să aplici la rândul tău şi să le combini cu stilul şi personalitatea proprie. Aşadar, am învăţat din fiecare experienţă să îmi încurajez echipa să fie proactivă, să stimulez creativitatea, să-mi motivez colegii.

Cât de greu se trece de la gestionarea proceselor la gestionarea echipelor, a oamenilor? 

În primul rând, vorbim despre construirea unei echipe, fapt ce decurge firesc, din nevoile gestionării unei afaceri. O echipă se construieşte în timp: pentru fiecare pas, există o soluţie, iar acea soluţie trebuie pusă în practică de către omul potrivit. Oamenii sunt resursa cea mai valoroasă a unei companii. Dacă ai oamenii potriviţi pentru fiecare job, este mult mai uşor să performezi ca echipă sau ca organizaţie. Întotdeauna am considerat că este important să ai în
echipă oameni foarte bine pregătiţi, motivaţi, care să îşi dorească să obţină performanţe şi care muncesc cu plăcere.
De asemenea, este esenţial să conduci prin exemplu, demonstrând pasiune pentru ceea ce faci şi arătând încredere în echipa ta.

Delegarea este unul dintre cele mai importante atribute manageriale. Cum l-aţi dobândit?

Delegarea este importantă în orice  companie, inclusiv în a noastră, pentru că îţi lasă timp pentru celelalte atribuţii specifice funcţiei. Delegarea vine din încrederea în tine, dar şi din încrederea în forţele echipei pe care ţi-ai format-o de-a lungul timpului. Ca orice manager, am interacţionat personal cu fiecare membru din echipa mea, de fiecare dată când a fost necesar. Pot spune că interacţiunea directă, cu fiecare om, este foarte importantă pentru buna coordonare a echipei şi pentru atingerea obiectivelor stabilite.

Cum, cât, când, cui şi ce delegaţi? 

Atâta timp cât ai în echipă colegi foarte buni în ceea ce fac, delegarea este un proces cât se poate de firesc. În funcţie de natura sarcinii ce trebuie îndeplinită, o deleg celui mai bine pregătit sau celui care are cunoştinţele şi experienţa necesare pentru a o duce la capăt. Delegarea este o acţiune la fel de normală ca oricare alta, dar este mult mai uşor de realizat când ai oameni bine pregătiţi în domeniul lor de activitate. Ea este contrabalansată de oferirea sprijinului colegilor tăi atunci când aceştia au nevoie de el.

Câtă libertate de acţiune aveţi, cât de stricte sunt procedurile companiei-mamă?

Knauf Insulation este membră Knauf, însă este o companie de sine stătătoare, care a preluat valorile grupului de care  aparţine. Promovăm o cultură organizatorică ce combină elementele specifice unei multinaţionale cu cele ale unui business de familie care, de altfel, i-a asigurat succesul de care se bucură astăzi.

Criza economică a afectat businessul dvs.? În ce măsură?

O afacere puternică va găsi întotdeauna resursele necesare pentru a funcţiona, indiferent de perioadele traversate, adaptându-se continuu. Aceste resurse le regăsim în strategie, în management şi, mai presus de toate, în echipă. Atât în perioadele de succes, cât şi în perioadele de criză, este important să-ţi adaptezi strategia în funcţie de obiectivele stabilite. Balanţa cerere/ofertă poate varia, dar întotdeauna va exista o piaţă căreia trebuie să i te adresezi. Printr-o corectă poziţionare în piaţă, am reuşit să ne atingem ţintele stabilite pentru 2012.

Cum s-a schimbat, din cauza crizei, strategia dvs. de lucru cu oamenii? Ce a trebuit să faceţi sau să comunicaţi altfel?

Practic, noi am demarat activitatea în România în 2008, când a început criza şi efectele ei deja se simţeau. Orice situaţie de acest gen reprezintă o oportunitate de a responsabiliza echipa şi de a o stimula să caute soluţii. Atâta timp cât o criză este privită ca o oportunitate, în care oamenii încearcă să identifice probleme şi să propună soluţii, lucrurile vor merge firesc, într-o direcţie pozitivă. În astfel de situaţii se văd performerii, cei ce ştiu cu adevărat să se adapteze la o situaţie de criză şi să obţină rezultate pozitive. Am avut încredere în colegii din echipa mea, am ştiut că sunt oamenii potriviţi pentru a face performanţă.

Ce citiţi, de unde vă hrăniţi nevoia de cunoaştere şi de informare?

Funcţia pe care o deţin îmi impune să fiu permanent conectat la realitate, motiv pentru care fac tot posibilul să fiu cât mai bine informat în legătură cu noutăţile şi activităţile din domeniul construcţiilor, dar şi din cel al afacerilor, în general. Cum? Interacţionând cu oameni, citind ultimele noutăţi, fie că este vorba despre presă sau cărţi, fie despre rapoarte ori studii.

Ce model de om de afaceri (român sau străin) aveţi? Aveţi vreun mentor?

Nu am mentori. În schimb, am admirat pe mai mulţi dintre colegii şi managerii pe care i-am întâlnit în cariera mea profesională. De la fiecare am învăţat câte ceva. Am lucrat doi ani şi în Elveţia, o bună ocazie să profesez într-un mediu diferit de cel românesc. Fiecare experienţă profesională este o oportunitate să înveţi ceva nou, să observi alt mod de lucru, să te dezvolţi din punct de vedere profesional. Contează cât de mult îţi doreşti acest lucru, cât eşti de deschis spre a învăţa lucruri noi.

Adrian Garofeanu

Country Manager Knauf Insulation

• din ianuarie 2008: Country Manager Knauf Insulation;
• ianuarie 2007 – decembrie 2007: Sales and Marketing Director Electroalfa;
• octombrie 2004 – decembrie 2006: Sales and Marketing Director Holcim White Ltd;
• ianuarie 2004 – octombrie 2005: Sales Manager White cement, pentru România şi Moldova, Holcim România;
• august 2002 – decembrie 2003: Sales Representative pentru România şi Moldova, Holcim România.

Educaţie
• Universitatea „Politehnica” din București, Facultatea de Energetică

  •  
  •  
  •  
  •  
  •