Să mergem cu încredere acolo unde nu a mai fost nimeni înainte!

de Elena Călin, Consultant şi Director General, Customer Focus

De vreo câţiva ani încoace, întâlnesc oameni, echipe şi organizaţii de la care îmi place foarte mult să învăţ.

star team

Dacă este vorba despre oameni, cel mai mult îmi plac antreprenorii. Şi nu neapărat cei care au făcut foarte mulţi bani foarte repede, ci cei care au construit organizaţia pas cu pas şi au realizat la un moment dat că trebuie să schimbe ceva, în primul rând la propria persoană şi apoi la organizaţia pe care o conduc.

Cei care au ştiut să se oprească un moment, să-şi analizeze rezultatele şi acţiunile, să înveţe, să descopere lumi noi şi să pornească din nou cu mai multă putere şi avânt. Sunt acei oameni care fac lucrurile să se întâmple, care pun valoare pe alţi oameni, pe munca în echipă şi pe rezultate pentru ei şi pentru clienţi, cărora nu le este frică nici de criză, nici de competiţie, nici de cutremure.

Dacă e vorba despre echipe, cele care îmi plac foarte mult sunt echipele care produc rezultate, pentru că doar acestea sunt trainice.

Dacă mă gândesc la organizaţii, le admir pe cele care au cultura puternic orientată către servirea clienţilor.

Cazul pe care vi-l prezint este unul de schimbare a culturii de organizaţie, iniţiat chiar de fondatorul afacerii. Este vorba despre Class IT – organizaţie care acționează într-o industrie accelerat competitivă: servicii IT. Este o companie de care, dacă nu aţi auzit încă, sigur veţi auzi şi căreia cred că veţi dori să îi fiţi client.

Nu putem face proceduri pentru toate cazurile; valorile sunt mai tari ca procedurile

Procesele de schimbare a culturii de organizaţie nu încep de la sine. În general, acestea sunt iniţiate la nivel de echipă de conducere. Dacă cel care iniţiază schimbarea culturii de organizaţie este chiar fondatorul afacerii, şansele de reuşită sunt foarte mari.

Bogdan Tudor este fondatorul companiei Class IT, un vizionar, fără îndoială. Vizionari sunt şi membrii echipei sale, pe care, probabil, i-a ales cu mare grijă şi i-a crescut la fel.

L-am întrebat cum şi-a dat seama că are nevoie să construiască o cultură de servicii (organizaţie stelară – aşa se autodenumesc cei de la Class IT) şi mi-a spus senin: „Nu mi-am dat seama de la început ce vreau. Şi cred că am făcut, în timp, mai multe greşeli. Am început să facem o mulţime de proceduri, dar, la un moment dat, am realizat că nu putem face proceduri pentru toate cazurile şi că valorile sunt mai tari ca procedurile. Aşa că am gândit eu valorile (în 2010) şi le-am dat oamenilor. N-a mers. Normal că n-a mers! Dar, până am făcut ceea ce trebuia, au mai trecut doi ani.“

Poate că sună un pic ciudat, mai ales pentru multe organizaţii care au avut valori dintotdeauna (cum sunt multinaţionalele), dar, dacă ne uităm la companiile ­antreprenoriale, oare câţi antreprenori îşi dau seama că organizaţia lor nu este condusă după valori? Şi dintre toţi aceştia, câţi înţeleg corect subiectul numit „cultură de organizaţie”?

„Suntem normali, ce au ei putem avea şi noi”

Liderii au nevoie de inspiraţie şi viziune, la fel ca angajaţii unei organizaţii. Atunci când decizi să schimbi cultura de organizaţie, este bine să îţi alegi modele foarte bune. Dacă alţii au reuşit, poţi să te întrebi care este secretul reuşitei lor şi să cauţi răspunsul potrivit pentru tine şi organizaţia ta.

În cazul Class It, Bogdan Tudor a ales cele mai admirate companii pentru cultura lor organizaţională şi a decis să le viziteze. Astfel, a început o călătorie spre găsirea sursei de inspiraţie de care avea nevoie. După un vraf de cărţi citite, câteva cursuri şi multe gânduri amestecate, a găsit soluţia: să meargă să vadă cu ochii lui ceea ce alţii doar citesc în cărţi sau pe Internet. Aşa a ajuns să viziteze Zappos şi Hubspot.