Ce sunt emoțiile inteligente și cum ne ajută ele în business?

Se insista pe ideea de a-ti dezvolta EQ

Probabil ai observat că în ultimii ani se vehiculează tot mai des termenul de Inteligență Emoțională (prescurtat și EQ) și se insistă pe ideea de a-ți “dezvolta” EQ, dacă dorești să faci față cu brio situațiilor sociale sau să te dezvolți profesional.

EQ a fost un termen în mare vogă la începutul anilor ’90 (deși parțial înțeles pe atunci), în toată industria HR-ului și a dezvoltării personale, după ce Daniel Goleman a folosit acest termen ca titlu de carte. Definiția termenului sună astfel: abilitatea de a recunoaște și clasifica sentimentele și emoțiile. Acesta este punctul de plecare, pentru că odată ce îți identifici propriile sentimente și măsura în care le ai, vei putea să mergi mai departe și să începi să observi emoțiile și sentimentele celorlalți, astfel încât să îi poți înțelege așa cum sunt.

Acesta reprezintă un pas important pe care îl poți face, dacă dorești să îți dezvolți EQ: să înțelegi sentimentele celorlalți, așa cum le exprimă ei.

Iată două aspecte importante care reprezintă și baza EQ personale:

  • abilitatea de a îți recunoaște propriile sentimentele și a le folosi astfel încât să te ajute să ai o performanță mai bună;
  • abilitatea de a recunoaște sentimentele celor din jurul tău și a acționa în concordanță.

În momentul în care exprimăm o mare furie și ne pierdem controlul, nu mai putem gândi clar. Dacă nu gândim clar, nu mai luăm decizii eficiente.

Același lucru se întâmplă și când trăim o stare de euforie emoțională – e dificil să ne concentrăm pe un lucru clar. Exaltarea ne trage înapoi către cauza sentimentului și nu mai putem gândi. Este necesar să “ne calmăm”.

Un ultim pas în a ne crește EQ îl reprezintă abilitatea nu doar de a gestiona propriile emoții puternice, ci și de a le controla. Aici includem abilitatea de a “da drumul” sau chiar de a dizolva anumite emoții.

De altfel, încă de la primele cuvinte ale lui Goleman și până acum, studiile arată că 71% dintre manageri consideră EQ mult mai importantă decât IQ, iar EQ este responsabilă pentru 58% din performanța profesională.

Pe acealași subiect: Cum arată echipele “out of the box” și ce beneficii aduc ele organizației