Cine are nevoie de abilități de public speaking?

Cine are nevoie de abilitati de public speaking?

Atunci când vine vorba despre „Public Speaking”, pot apărea diferențe de opinie despre cum este definit acest termen. Unii ar putea să se întrebe de unde vine această idee preconcepută că toată lumea trebuie să știe să facă ceva. În cazul nostru, să posede abilitățile vorbitului în public.

Într-adevăr, nu toți sunt manageri (și trebuie să inspire), nu toți sunt coach-i (și trebuie să îndrume), la fel cum nu toți lucrează în vânzări (și trebuie să convingă). Răspunsul la aceste îndoieli este o întrebare: vi s-a întâmplat vreodată să aveți o idee foarte bună, care, totuși, să nu fie acceptată?

Unii ar argumenta că nu sunt necesare abilități deosebite pentru a transmite un mesaj către echipa cu care lucrezi, dacă este formată doar din câțiva membri.

În această privință, trebuie să recunoaștem că definiția de „Public Speaking” este, oarecum, subiectivă. Când putem spune că vorbim în public? Numai atunci când suntem în fața la cel puțin 15 persoane? 50? 100? Sau, poate, și atunci când analizăm o strategie, cu echipa de marketing? Dar atunci când vorbim cu prietenii, la o cafea, este vorbire în public?

Cei care s-au specializat în această practică și îi învață pe alții vin cu argumente destul de solide că, atunci când vorbim despre antreprenoriat sau mediul corporate, este important ca fiecare angajat să posede abilități de vorbit în public. Acestea vă ajută să comunicați mesaje importante în cadrul organizației și în afara ei.

Andrei Dunuță, trainer de vânzări și public speaking la SelfTrust Academy, spune că vorbitul în public înseamnă 80% – șablon și, aproximativ, 20% – spontaneitate. În plus, speakerii lasă 2% pentru situațiile neprevăzute. Un sfat util, pentru oricine ține o prezentare, este: „Indiferent de ceea ce se întâmplă, spuneți publicului că vă așteptați la o astfel de reacție. Lăsați-i să creadă că aveți mereu control asupra situației. Asta va inspira oamenilor încredere în mesajul pe care îl transmiteți”.

Practicând vorbitul în public, învățați cum să pregătiți un mesaj specific pentru fiecare tip de audiență. De exemplu, veți pregăti un discurs diferit pentru o cină de strângere de fonduri față de cel pentru o ședință cu investitorii. Cu timpul, veți învăța să vă adaptați rapid la situație și să jonglați cu informațiile. De asemenea, veți fi capabili să schimbați modelele de comunicare, pentru a se potrivi cu ocazia.

Acestea fiind spuse, probabil că așteptați și exemple concrete despre cum puteți valorifica abilitățile de public speaking la locul de muncă.

Importanța exprimării clare

O afacere mică are nevoie de angajați care pot comunica eficient ceea ce gândesc. Când lucrați pentru altcineva, aveți opțiunea de a vă îmbunătăți aceste abilități, pe parcurs. Dar, atunci când sunteți propriul vostru șef, în calitate de antreprenor, trebuie să vă exprimați în mod clar în fiecare zi, mai ales când interacționați cu clienții.

Dacă sunteți angajat, este important să aveți abilitățile necesare de a vă „vinde” ideile. Andrei Dunuță povestește din experiența sa cu angajații din multinaționale, care au suferit dezamăgiri în „Public Speaking”. El dă ca exemplu o situație care se întâmplă frecvent: publicul este cucerit de persoane care nu sunt foarte bune pe conținut, dar sunt foarte carismatice. Chiar dacă ideea celuilalt este mult mai bună, cel puțin din punct de vedere statistic, ea va fi respinsă.

Importanța interacțiunii cu un public divers

Competențele voastre de vorbit în public sunt testate atunci când locul de muncă, în sine, are loc o sesiune mascată de „Public Speaking”. De exemplu, dacă lucrați în departamentul de HR și trebuie să intervievați mai multe persoane, veți interacționa cu o serie de candidați diferiți. Trebuie să fiți capabili să discutați cu ei în persoană sau la telefon și să înțelegeți dacă întrunesc calitățile necesare pentru a ocupa locul de muncă vacant. Ulterior, va trebui să comunicați frecvent cu aceștia, în cazul în care se vor alătura companiei voastre.

Importanța pentru leadership

Mai presus de toate, abilitățile de Public Speaking sunt importante pentru lideri. Fie că sunteți conducătorii unor unui grupuri civice, fie că sunteți antreprenori sau manageri de top în corporații, trebuie să comunicați pentru a convinge, a informa sau a motiva. Trebuie să puteți pune întrebări, să exprimați nevoile organizației și să prezentați poziția voastră în legătură cu o problemă. De asemenea, este important să răspundeți opiniilor altor persoane și să creați consens. Dacă nu puteți comunica în mod clar și nu îi puteți motiva pe alții prin intermediul vorbitului în public, va fi mai greu să realizați obiectivele pentru organizația pe care o conduceți.

(Foto: Skitterphoto, www.pixabay.com)