Guvernanța corporativă în antreprenoriatul românesc

A crescut nivelul de interes pentru guvernanta corporativa

În ultimii ani, a crescut nivelul de interes pentru guvernanța corporativă. Acționari și directori executivi și-au arătat intenția de a face mai transparentă comunicarea informațiilor financiare și non-financiare. Această evoluție a mediului de afaceri este reflectată și în legislația din Uniunea Europeană.

În România, subiectul guvernanței corporative a apărut pe agenda publică odată cu aderarea la UE, dar nu a avut niciodată un impact real asupra mediului de business. Crearea unor instituții dedicate, după modelul statelor membre, dar fără mecanisme potrivite de implementare, a condus la o neasimilare a acestor structuri.

Așa se face că, în rândul multor companii antreprenoriale mari din România, rolul principal este jucat fie de către manager, fie de către acționarii majoritari, fie și de către unii și de către alții. De multe ori, managerul general este totodată și proprietarul sau acționarul majoritar al companiei. De unde și riscul ca, dincolo de rigorile de raportare contabilă impuse de legislație, să stea la pândă ștergerea diferenței dintre proprietate și control.

Totuși, a început o profesionalizare a activității de management, care, în unele companii antreprenoriale, începe să producă rezultate. Motivele profesionalizării managementului și adoptării guvernanței corporative sunt diverse:

  • de la dorința antreprenorului de a juca doar un rol consultativ-strategic în cadrul business-ului, la listarea la bursă;
  • de la scalarea rapidă a afacerii și incapacitatea proprietarului de a mai putea să gestioneze volumul de efort în creștere, la necesitatea structurării companiei în vederea vânzării acesteia;
  • de la eficientizarea activităților și optimizarea proceselor, la tranziția către o nouă etapă a business-ului, care coincide cu o predare de ștafetă către un management profesionist.
  •  
  •  
  •  
  •  
  •