Cum ne educă școala abilitățile de leadership

Cum ne educa școala abilitatile de leadership

Profesorul de istorie, care era și dirigintele meu, ne spunea mereu că el nu ne va pune peștele pe tavă, dar că ne va învăța să pescuim, ceea ce este, într-adevăr, o metaforă pentru a ne trăi viața. Deși mereu am crezut că nu am abilități la desen, profesoara din liceu a insistat să refac lucrările copiate prin transpunere. A fost incredibil să descopăr cât de frumos mi-a reușit un desen în original și, apoi, toate celelalte. Astfel, mulți dintre cei care mi-au modelat viața reușeau să fie și profesori, și mentori în atingerea obiectivelor.

Nu cred că ar fi o afirmație lipsită de etică dacă am afirma că învățământul din România are ceva restanțe la capitolul pregătire practică, pentru elevi. Totuși, este important să avem capacitatea de a vedea și partea plină a paharului: orice nivel de instruire este esențial în educație pentru dezvoltarea anumitor valori și competențe care pot fi aplicate, ulterior, în poziții de leadership.

Astfel, dacă anterior vă spuneam despre ceea ce nu învaţă liderii la şcoală, este cazul să vedem și cealaltă parte a monedei. În cadrul unui eveniment organizat de către Catalyst, doi dintre speakeri au vorbit despre ceee au învățat ei în școală și le-a fost util în cei peste 15 ani de practică în funcții-cheie de leadership. Vom porni de la întrebări:

Ți-a folosit ceva din Facultatea de Fizică în ceea ce ai făcut după aceea?

Da, absolut. După cum spuneam, una dintre pasiunile mele este aceea de a înțelege lumea, de a înțelege cum funcționează lucrurile, cum relaționează. Ce anume m-a ajutat? Fizica cuantică – totul este relativ, totul este imprevizibil. (Florin Grama – Director of Support Engineer and Site Leader Romania, Microsoft)

Ce te-a învățat mediul academic despre leadership, atât în poziția de elev, cât și în cea de profesor?

M-a învățat foarte mult. A lucra alături de copii nu este ușor. În primul rând, m-a învățat să le dau încredere. Am primit încredere, le dau încredere. Nu am crezut și nu cred nici astăzi în micro-control.
Am tradus același lucru în organizație. Mi-a plăcut spiritul tânăr și el m-a învățat. Mi-a plăcut să fac business, râzând. Cred în energia pe care ți-o dă relaționarea și pe asta o găsești, așa de frumos, în școală. La business, nu prea există. Dar cred în ea și o aduc de câte ori pot, în organizație.

Cred că psihologia, combinată cu intuiția, m-a ajutat să ascult empatic, să înțeleg ce spui și să fiu acolo cu tine. M-a învățat să accept diversitatea tipologiilor cu care mă întâlnesc, spre a învăța de la fiecare, nu spre a bloca în momentul în care comunic. (Alexandra Olteanu, fondator All to Know, Consultanță și Training)

Citește și Leadership