Ce pot invăța liderii de la marii fotografi?

Ce pot invăța marii lideri de la marii fotografi?

Aproape oricine din lume are un stil propriu de lucru, însă doar o parte pot fi numiți “creatori”. Mai ales în cazul liderilor. Nu ne gândim adesea la lideri ca la niște artizani, însă modul de abordare al unui bun conducător este să privească munca cu sens și atenție.

Acești oameni vor ca fiecare piesă pe care o produc să fie cea mai bună și să le poarte semnătura într-un mod sau altul. Unii merg chiar un pic mai departe: identifică cu ce anume sunt diferiți, apoi creează o metodă de învățare pentru ca cei din jur să poată integra aptitudinile în cauză.

Sam Abell, cu o experiență de 33 de ani ca fotograf pentru National Geographic, este un maestru în meseria sa. Dar rămâne atent la cum face ceea ce face.

Fiecare componentă contează

De exemplu, una dintre vorbele sale este: “Sunt un fotograf al fiecărui strat vizual”. Atunci când creează o poză, se gândește la fiecare strat al imaginii, de la fundal până la prim plan, și cum se leagă acestea între ele. Începe cu ceea este cel mai departe, în fundal, și construiește spre elementele de sub focusul principal.

Abell și-a dat seama că arta constă în a crea fotografia. Își reneagă instinctul de a urmări un obiect în mișcare. Crede în sfatul tatălui său: “Compune și așteaptă”. Stabilește cum vrea să fie compoziția de fundal și, dacă locul de observare este ales bine, elementul dinamic care va completa fotografia va apărea curând. O femeie va trece cu o pizza în brațe. Un bizon va merge agale prin iarbă. Un marinar va arunca o frânghie.

Poate părea o lecție de fotografie. Însă, ea transcede spre un obicei general, de genul “compune și așteaptă”.

Managerii din organizațiile de orice fel, de la amatori la contemplatori, există în jurul nostru. Cei care construiesc se uită spre noi din direcții către care pot duce compania sau proiectul de care se ocupă. Însă ei tind să se uite doar la elemente de suprafață – trenduri, mari realizari ale altora – și consideră că cei care au creat ceva de succes au avut noroc și că au fost la locul potrivit în momentul potrivit. Adică, exact cum ne-am gândi la fotografii profesioniști și pozele lor mult premiate și cunoscute.

Oportunitățile trebuie create

O gândire mult mai folositoare ar fi cea conform căreia marile oportunități trebuie create prin construcția de niveluri creative, încă de la baza proiectului.

O carte recomandată pentru susținerea acestei perspective este Creativity,Inc., în care se prezintă cum poți construi un mediu și o infrastructură care vor ajuta oamenii să aibă idei noi, creative și discutate în mod productiv.

Două întrebări preferate ale lui A.G Lafley (Proctor & Gamble) sunt: cum putem uimi consumatorii atunci când ne cumpără produsele? Cum se pot delecta atunci când folosesc produsele noastre? Restul acțiunilor pleacă de aici.

Lideri precum Lafley creează un background care permite gândirii creative să înflorească și să fie exprimată – în mare parte, prin diminuarea impulsurilor de critică, de respingere a ideilor, de neîncredere.

Apoi, la următorul nivel, se încurajează întrebările care să dizolve preconcepțiile și să deschidă noi căi de soluționare a problemei.

Preluarea unei lecții dintr-un domeniu și aplicarea acesteia, cel puțin la nivel metaforic, în altul, este un imbold spre a gândi diferit despre o ipoteză. Este de subliniat faptul că liderii nu sunt doar precum fotografii. Ei sunt fotografi – mai ales acum, când orice telefon are o cameră foto.

Care este stratul fundamental necesar să funcționeze, spre care să îți îndrepti atenția? Dacă nu este clar, încearcă neapărat să afli.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •