Cercetările științifice ne învață cum să livrăm veștile proaste

Metodele dovedite stiintific de a furniza vesti proaste

Cu toții suntem nevoiți, la un moment dat, să dăm și primit vești proaste. Veștile proaste sunt dificile. Dificil de primit și dificil de dat.

De ce? Deoarece oamenii au ceea ce este cunoscut sub numele de negativitate. Asta înseamnă că veștile proaste ne afectează mult mai mult decât veștile bune și rămân cu noi încă mult timp. Acesta este produsul evoluției. „Este evolutiv adaptat pentru ca răul să fie mai bun decât bine”, scrie cercetătorul Roy Baumeister. „Supraviețuirea necesită o atenție urgentă în cazul unor posibile rezultate proaste, dar este mai puțin urgentă în ceea ce le privește pe cele bune”.

Cu alte cuvinte, creierul nostru percepe veștile proaste ca pe o amenințare la supraviețuire. Aceasta diminuează sentimentul nostru de securitate și declanșează un reflex de luptă. De aceea oamenii reacționează adesea rău la o veste proastă și tocmai de asta trebuie să fiți atenți atunci când o livrați. Din fericire, există modalități destul de simple pentru a minimiza impactul negativ.

Pixar, studioul de animație, a stăpânit arta de a împărtăși veștile proaste fără a le lăsa să împiedice creativitatea. Ca parte a procesului lor de filmare, conducerea Pixar își pun echipele să treacă prin mai multe sesiuni aprofundate de critică. Membrii echipei oferă feedback critic cu privire la sferele cu potențial de îmbunătățire. Acest lucru ajută creatorii să accepte mai ușor feedback-ul negativ, deoarece nu este privit ca un atac personal asupra lor. În spatele acestei metode stă știința. Cercetătorii au descoperit că, atunci când oamenii aud informații negative prezentate pe un ton pozitiv, acestea nu reacționează defensiv la fel de mult ca atunci când aud un ton negativ.

Cercetătorii au descoperit că cel mai eficient feedback negativ este cel susținut prin motive întemeiate. Datele suplimentare fac informația mai puțin emoțională. Să spunem că trebuie să anunțați echipa că organizația voastră a pierdut un client important și, prin urmare, trebuie să facă reduceri de bueget. În acest caz,  găsiți motive practice pentru care clientul a plecat și evidențiați ce se va schimba de acolo înainte. O astfel de abordare menține conversația orientată spre acțiune și evită portretizarea știrilor ca pe o pierdere personală sau trădare din partea clientului.

Puneți întrebări despre opiniile și sentimentele celui care primește vestea proastă. Există două scopuri aici. Unul, face ca știrile să devină o conversație bidirecțională, un schimb de replici, nu un atac frontal. Doi, vă oferă o înțelegere mai bună a reacției. Acest lucru vă va ajuta să găsiți o soluție la problemă adaptată persoanei.

După ce transmiteți vești proaste, evaluați reacția destinatarului pentru a determina dacă sunt convinși în propria capacitate de a se perfecționa. Cineva care posedă o astfel de convingere va fi motivat să îmbunătățească situația. Altfel, se va comporta ca un învins. Într-un astfel de caz, aduceți-le argumente pentru care trebuie să își revină și oferiți-le idei concrete despre cum pot face asta. Apoi, verificați-i în mod frecvent. Probabil că vor avea nevoie de ceva timp pentru a-și reveni din șocul inițial.

Să fiți cel care aduce veștile proaste nu trebuie să cea mai urâtă parte în afaceri. Atunci când ajutați oamenii să înțeleagă că sunt în siguranță, sunt ascultați și apreciați ca membri de echipă, veți vedea că obstacole pot fi oportunități valoroase pentru a îmbunătăți modul în care lucrați împreună.

Foto credit: geralt / pixabay.com