Cum ieşim din zona de confort în mediul de business?

Executivii nu isi pot permite sa ramana pentru prea mult timp intr-o zona de confort

Rutina este ca mobila dintr-o cameră: e ceva cunoscut, obişnuit şi, de cele mai multe ori, confortabil. Noi toţi avem o anumită rutină, despre care nu putem spune că este bună sau rea, ci doar că ne ajută să ne organizăm şi să ne planificăm în mod efi cient activităţile de zi cu zi.

În zona de business, lucrurile se complică puţin, mai ales atunci când vorbim despre executivi. Lumea de aici este foarte flexibilă, dar şi foarte bine  determinată.

Teama de eşec

Executivii nu îşi pot permite să rămână pentru prea mult timp într-un loc, într-o zonă de confort sau într-o activitate de rutină, pentru că riscă să fie depăşiţi de situaţie, de tehnologie şi de competitori, în cele din urmă. Astfel, pentru a face  faţă provocărilor din ce în ce mai mari, pe de o parte, şi pentru a păstra rutina necesară, pe de altă parte, este nevoie ca părăsirea zonei de confort să fie gestionată cu grijă.

Totuşi, lucrurile nu sunt atât de simple. Zona de confort este un spaţiu de siguranţă, în care managerii se simt comod, pentru că au o anumită dexteritate în a face lucrurile, dar şi certitudinea reuşitei unui mod de lucru deja confirmat. De foarte multe ori, managerii nu vor să părăsească zona de confort şi dintr-o anumită teamă de eşec sau, mai bine spus, din teama că nu va fi totul perfect. Pentru că executivii sunt, de obicei, persoane perfecţioniste, care îşi doresc să ajungă foarte rapid din punctul A în punctul B, este posibil ca uneori să nu aibă răbdarea necesară de a testa, experimenta şi deprinde obişnuinţe noi.

Pe de altă parte, stagnarea în zona de confort i-ar împiedica pe executivi să îşi atingă potenţialul maxim, să experimenteze satisfacţia unor realizări ambiţioase sau să aibă sentimentul de creştere şi evoluţie. Fiecare executiv poate stabili pentru el însuşi în ce moment intervine însă sentimentul de plafonare, blazare şi nemulţumire, din cauza stagnării pentru prea mult timp în zona de confort.

Ce e de făcut, în acest caz? De exemplu, un prim exerciţiu pentru a sparge cercul vicios al rutinei este introducerea unor noi elemente în activităţile zilnice. Pentru a fi însă cu adevărat eficient, noul obicei introdus trebuie să fie menţinut pentru cel puţin 21 de zile. Rutina este necesară – nu aş recomanda atât eliminarea anumitor lucruri din viaţa unui manager, cât mai ales organizarea lor într-un mod diferit.

Trei lucruri de încercat

Cu siguranţă că un manager nu poate elimina complet mailurile care îi  supraaglomerează ziua, însă poate face în aşa fel încât, de exemplu, să-şi eficientizeze timpul de răspuns. Sunt trei lucruri pe care managerii ar putea să le încerce, pentru început, pentru a evada din zona de rutină: să îşi planifice un timp personal de reflecţie, să comunice mai mult informal cu angajaţii lor şi să îşi facă timp pentru a lua masa şi a socialize cu diverse persoane-cheie din companie.

Managerii nu îşi permit luxul de a rămâne blocaţi într-un şablon, iar atunci când nu reuşesc pe cont propriu să abandoneze rutina şi să facă lucrurile altfel, au nevoie de cineva care să le ofere posibilitatea unei abordări structurate. Dacă  totul se dovedeşte a fi prea mult sau prea greu pentru ei, un coach este un partener de încredere care îi poate ajuta să conştientizeze soluţiile care le sunt la îndemână. Coachingul creează noi oportunităţi şi zone în care pot fi introduse acele elemente noi în rutina de care cu toţii suntem foarte ataşaţi. De fapt, îi ajută pe executivi să îşi găsească timp… atunci când nu mai au timp, să facă lucrurile diferit pentru a obţine rezultatele pe care şi le doresc.

Alte articole scrise de către Lilia Dicu: Despre seducţia, înţelegerea şi îmblânzirea furiei

  •  
  •  
  •  
  •  
  •