Cum să îți transformi emoțiile, practicând inteligența emoțională

Sa ne antrenam emotiile inteligente, astfel incat ele sa functioneze pentru noi, nu impotriva noastra

Cât de des îți evaluezi starea emoțională? Cât de des te compari cu cei din jurul tău? Poți observa cum reacțiile celorlalți îți creează o anumită stare? Știi cum să spui „nu”? În funcție de răspunsul la aceste întrebări, poți realiza destul de repede cât de sănătos emoțional ești și unde te afli pe calea dezvoltării inteligenței emoționale.

Presiunea gândirii pozitive sau goana după ”viața perfectă” profesională și personală ne lasă, de multe ori, stresați și anxioși. De aceea, acum mai mult ca oricând, e momentul să aflăm cum suntem azi și să învățăm să ne dezvoltăm inteligența emoțională, să ne antrenăm emoțiile inteligente, astfel încât ele să funcționeze pentru noi, nu împotriva noastră.

Cum îți poți transforma emoțiile?

  1. Numește-ți emoțiile

Dacă vrei să înțelegi mai bine cum simți anumite lucruri, amintește-ți că emoțiile sunt date, iar datele conțin anumite indicii, variabile, nume. Studiile arată că numirea emoțiilor și creșterea vocabularului emoțional ajută la dezvoltarea unor mecanisme sănătoase de trăire a emoțiilor, pentru a nu rămâne blocat în starea respectivă. Așadar, următoarea dată când trăiești o emoție intensă, este bine să îți spui: „Acum, mă simt furios, frustrat, extaziat etc.”.

Odată identificate trăirile, vei putea trece la pasul următor: de ce mă simt așa, asupra cărui subiect îmi atrag atenția aceste emoții? Astfel, le poți transforma în aliați, depășind blocajele sau mecanismele autodistructive.

  1. Cei 3 P

O teorie cu aplicații imediate, dezvoltată de către Martin Seligman, considerat părintele psihologiei pozitive, ne spune următoarele: în fața adversității, pentru a trece dincolo de blocaje și emoții negative intense, trebuie să ne amintim de cei trei P: permanență (permanence), putere (power) și universalitate (pervasiveness). Mă gândesc că asta nu se va termina niciodată (permanență), că va schimba tot (pervasiveness sau universalitate) și că nu pot face nimic (îi ofer putere asupra mea)?