Greșelile pe care trebuie să le eviți atunci când îți cauți un mentor

Greselile pe care trebuie sa le eviti atunci cand iti cauti un mentor

Probabil că ai citit despre diferite modalități de a găsi un mentor și despre cât de multe sunt beneficiile poți avea. Ei te pot ghida asupra unor importante, dar dificile, îți oferă o nouă perspectivă și te inspiră.

Adesea, însă, oamenii fac greșeli atunci când își caută un mentor, ceea ce limitează șansele ca un potențial mentor să se implice, mai ales atunci când încearcă să își dezvolte afacerea. În acest context, publicația Inc.com vorbește despre câteva greșeli pe care trebuie să le eviți atunci când îți cauți un mentor.

1. Întrebi, în loc să acționezi

Presupunând că îți dorești pe cineva ca mentor datorită succesului său în afaceri, ar trebui să ții cont de faptul că timpul lor este limitat și bine structurat. Iar mentoratul presupune destul de multă responsabilitate.

Așa că, în loc să pierzi vremea cu formalități, contruiește o relație și pune întrebări concrete. Ar fi util și chiar necesar să te documentezi în prealabil, ca să poți pune întrebări relevante și utile pentru tine. În acest fel, este mai probabil să fii auzit și să primești răspuns, mai ales că demonstrează atenție și seriozitate din partea ta.

2. Treci cu vederea locurile pe care le-ai vizitat deja

Poate părea evident, dar interacțiunea cu oamenii în locurile pe care le frecventezi îți poate deschide uși la care nu te așteptai. Sala de sport, locul preferat pentru pizza, o degustare de vinuri sau chiar o petrecere de zi naștere pot fi locuri bune pentru a stabili niște contacte.

Cu toate acestea, ține seama de momentul și locul potrivit pentru abordare. Nu vrei să pari disperat după ajutor sau agresiv. Având o conversație naturală și lăsând subiectul să curgă de la sine poate duce la o comunicare mult mai bună și mai voitoare.

3. Îți limitezi căutarea la o persoană mai în vârstă sau cu mai multă experimență decât tine

Poate că ai în minte imaginea unui mentor ca fiind o persoană înțeleaptă și în vârstă, cu vreo 25 de ani de experiență la activ. Chiar dacă pare impresionant, nu este neapărat necesar pentru tine. Este posibil ca toate acestea să nu aibă legătură cu problemele pe care le întâmpini. Uneori, cele mai importante lecții le poți învăța chiar de la cei din categoria ta profesională, deoarece se confruntă cu provocări similare cu ale tale.

Chiar noi am sugerat, nu o dată, că cei din nivelurile de top ar trebui să apeleze la experiența colegilor juniori, pentru că au o imagine clară asupra cerințelor consumatorilor. Nu subestima ceea ce fac oamenii din jurul tău. Perspectiva lor poate fi mai relevantă pentru tine decât îți dai seama.

4. Te concentrezi asupra unei singure persoane

Indiferent cât de minunat este un mentor, toată lumea are puncte forte și puncte slabe. Un mentor ar putea fi foarte bun în a vedea oportunități, dar total nepregătit pentru a înțelege riscurile financiare implicate. Dacă vei conștientiza și vei înțelege acest lucru te va ajuta să cauți persoanele potrivite pentru sarcinile potrivite.

Ai putea fi surprins să afli că barista de la cofee-shop-ul preferat se pricepe foarte bine și la branding sau că proprietarul magazinului micuț de la colțul blocului este bun la marketing. Construind de relații cu oameni din sfere de activite foarte diferite de a ta îți poate oferi o nouă perspectivă. În cel mai rău caz, îți pot intermedia legătura cu o persoană competentă în domeniul care te interesează. Scopul este de a construi o rețea de oameni care își pot împărtăși învățămintele și experiențele cu tine.

5. Eviți distanța

Este de înțeles dacă tu simți că relația dintre mentor și discipol este mai puternică dacă aceștia se află în aceeași zonă. Sigur, acest lucru poate fi convenabil, dar cu siguranță nu este imperativ. De fapt, poate fi mai util să ai un mentor care se află la sute de kilometri distanță. Ar putea fi mai ușor pentru el să programeze un apel telefonic sau o video-conferință cu tine decât să găsească timpul și locul potrivit pentru o întâlnire.

Nu este exclus ca să fie unde unde s-ar fi confruntat deja cu provocările pe care le întâmpini tu acum. În acest fel, vei putea beneficia de sfaturi concrete și demonsrate în practică.

6. Nu ții cont de alte canale de comunicare

Deși cel mai adesea se face referire la oameni pe care îi cunoști, atunci când se vorbește despre mentori, nu trebuie să te limitezi la asta. Poți fi îndrumat de cărți și discursuri de la persoane pe care nu i-ai întâlnit niciodată sau care nici măcar nu fac parte din lumea afacerilor. Oamenii pot inspira și își pot împărtăși unele dintre cele mai bune idei prin articole, cărți sau interviuri.

Este nevoie de timp și efort pentru a produce materiale media care să fie împărtășite publicului. Adesea, aceste material conțin lecții importante pe care ei au fost nevoiți să le învețe pe cont propriu. Nu evita să încerci medii noi de învățare, de exemplu, podcast-urile au devenit destul de populare și le poți asculta oriunde – acasă, în mașină, în drum sau la sală.

Nu există nici o îndoială că un mentor poate avea un impact pozitiv asupra ta și a afacerii tale. Mentorii există pentru a preda și a împărtăși ceea ce ei au descoperit. Din fericire, avem tehnologie și resurse care ne permit să învățăm și să ne conectăm la oameni din întreaga lume.

Citește și: Avem mentori în organizaţie, dar facem, cu adevărat, mentoring?

Foto: Monica Melton / Unsplash