Care este explicația pentru frica de a omite ceva – ”FoMO”?

Care este psihologia din spatele fricii de a omite ceva?

Frica de a omite ceva (”FoMO” sau ”Fear of Missing Out”) este cunoscută ca fiind un comportament social, pe care unii oameni îl manifestă ori de câte ori ratează un eveniment sau o oportunitate. Înregistrări ale termenului ”FoMO” datează încă de prin anii 1800. Cu toate acestea, în vorbirea curentă, este relativ nou, având în vedere că a fost preluat de către Oxford English Dictionary în 2013.

Ce înseamnă, de fapt? S-a realizat un studiu despre cum este perceput fenomenul FoMO de către cei care au recunoscut că au trăit această stare. Potrivit acestuia, aproape trei sferturi dintre tinerii adulți îl descriu ca fiind „senzația de neliniște, uneori, copleșitoare, că nu iei parte la tot ceea ce fac colegii tăi, că nu ești la curent cu ceea ce știu ei sau cu faptul că au ceva mai mult sau bun decât tine.”

Dar care este psihologia din spatele acestui comportament? De ce este atât de puternic acest fenomen? Ce tip de oameni este mai sensibil la asta? Aceste întrebări au apărut pe Quora. Au primit răspuns din partea unui psiholog clinician, Anita Sanz. Aceasta explică faptul că frica de a omite ceva este, de fapt, o frică foarte veche. Dar a fost declanșată de cea mai nouă formă de comunicare: social media.

Să fii lăsat pe dinafară este considerat un eveniment important pentru noi, căruia îi acordăm atenție și la care reacționăm. Mai mult decât atât, creierul nostru are o zonă specializată în a detecta momentele în care suntem lăsați pe dinafară. Nu doar că a devenit o chestiune de viață și de moarte dacă sunt prezenți pe Facebook sau pe Twitter, dar pentru mulți oameni, existența în SM a devenit reperul care le confirmă apartenența la comunitate.

Această zonă specializată a creierului face parte din sistemul limbic, amigdala, a cărei sarcină este să detecteze dacă ceva ar putea fi o amenințare vitală. Atunci când cineva nu deține informațiile necesare sau are impresia că nu face parte dintr-un grup, amigdalele pot activa un nivel înalt al stresului.

Citește și: Cum depășim o perioadă de burnout?

Senzația de stres fiziologic nu este deloc plăcută, iar acesta este unul dintre motivele pentru care oamenii se simt prost atunci când trăiesc sentimentul că omit ceva și încearcă să-l evite. Culmea este că, în încercarea de a preveni acel stres, unii oameni încearcă să-și dubleze eforturile de a nu pierde nimic. Ceea ce duce la un comportament de „verificare” constantă. Adică, vor urmări continuu evenimentele de pe rețelele sociale, ca să se asigure că nu omit nimic, ceea ce, de fapt, nu le va reduce stresul atât cât și-ar dori. A fi într-o stare de vigilență extremă este opusul liniștii interioare.

Recomandările pentru persoanele care se confruntă cu FoMO spun că acestea ar trebui să ia pauze de la social media și să se concentreze mai mult asupra mediului și a oamenilor din jurul lor. Acest exercițiu ar permite ca amigdala să ia o pauză în a percepe amenințările externe. Astfel, se va reduce riscul de apariție a stresului si a anxietății.

Citește și: Anxietate – Când avem nevoie de mai mult spațiu personal

În ceea ce privește persoanele care sunt supuse riscului de a le fi „frică să omită ceva”, psihologul Anita Sanz ia în cconsiderare persoanele ale căror amigdale sunt deja foarte sensibile la perceperea amenințărilor din mediul înconjurător. Aici pot fi incluse persoanele care suferă de anxietate socială, care au trăit vreun fel de traumă emoțională, care tind să fie obsesivi sau compulsivi (sau chiar au diagnosticul tulburării obsesiv-compulsive.)

(Foto: Yolanda Sun, www.unsplash.com)