Cât de important este contactul vizual într-o întâlnire de afaceri

Cât de important este contactul vizual într-o întâlnire de afaceri

Unul dintre cele mai puternice instrumente ale comunicării nonverbale este contactul vizual. Potrivit PsyBlog el trebuie folosit cu măsură, chiar și în contextul unei întâlniri de afaceri,  mai ales că este vorba despre o formă de interacțiune socială puternică și complexă.

Cât de important este contactul vizual într-o întâlnire de afaceriÎn grupuri, tendința este de a face contact vizual pentru 3-5 secunde, dar într-0 întâlnire cu o singură persoană, contactul poate ajunge și la 7-10 secunde.

Cum este interpretat contactul vizual puternic?

Contactul vizual prelungit poate fi perceput ca un semn că o persoană are foarte mare încredere în sine, ceea ce într-o întâlnire de afaceri poate fi un avantaj. Potrivit PsyBlog, capacitatea de a te uita direct la un om pentru mai mult timp, este asociată cu abilitățile de lider, cu o agresivitate mai mare, dar și cu puterea.

Mai mult, contactul vizual oferă, de asemenea, interlocutorilor siguranța că atunci când ei vorbesc, sunt ascultați cu interes.

Trebuie ținut cont, de asemenea, și de factorul cultural. Chiar dacă în cultura occidentală, contactul vizual prelungit este încurajat, în unele culturi asiatice, el este văzut ca lipsă de respect.

Contactul vizual are de fapt o multitudine de semnificații, de la iubire, inteligență, persuasiune, la sarcasm si minciună (mincinoșii tind să se uite direct la o persoană pentru a le verifica reacțiile la afirmațiile lor false).

Ce trebuie reținut?

Potrivit unui articol publicat în European Journal of Social Psychology, ,,The communication of friendly and hostile attitudes by verbal and non-verbal signals”, atunci când ceea ce spunem se află în contradicție cu ceea ce comunicăm nonverbal, tendința celor din jur este de a da crezare limbajului nonverbal. Neconcordanța între cele două forme de comunicare poate afecta rezultatul unei întâlniri de afaceri.

,,Atunci când semnalele verbale și cele nonverbale  au fost inconsistente, modul de comunicare al unei persoane a fost interpretat drept nesincer, instabil și confuz”, se precizează în articol.

Același studiu relevă faptul că privirea transmite semnale mai puternice decât ceea ce spunem, de aceea trebuie să găsim un echilibru atunci când stabilim contactul vizual cu cineva, în așa fel încât să părem încrezători, fără a exagera.