Companiile au chef și potențial de afaceri, în România anului 2016

Dumitru Ion. Companiile au chef și potențial de afaceri, în România anului 2016

În economie, există puține instrumente precise pentru măsurarea viitorului, evoluției, tendințelor. Ele variază de la studii mai mult sau mai puțin calibrate până la modele econometrice sofisticate, dar fiecare instrument are premisele lui și clauze de exonerare, adică ipoteze care, dacă se mențin, pot confirma sau infirma concluziile. Iar în cazul neconfirmării, glumind, putem spune că, inevitabil, se ajunge la definiția data de cineva celor care fac prognoze: ,,un economist este cel care îți poate spune mâine, din ce motive ceea ce a prezis ieri ceea ce nu s-a întâmplat astăzi”. Pentru că economia este și o sumă de percepții. Cu cât percepțiile sunt mai ancorate în economia reală, mai fundamentate, mai relevante și precise, cu atât rezultatul lor poate fi mai util societății economice în general.

Puțini știu că, în lume, unele bănci centrale aleg, spre exemplu, să calibreze sau să ajusteze prognozele oficiale de inflație, care derivă din modele complicate, cu rezultatele percepțiilor agenților economici, percepții care pot reprezenta până la 50% din prognoza oficială. De aceea, percepțiile și instinctul de afaceri sunt extrem de importante, iar atunci când sunt exprimate de persoane-cheie, cu răspundere, din economia reală, au un grad maximal de certitudine. În cazul studiului ,,A vision for growth”, realizat EY România în parteneriat cu Doingbusiness.ro, cred că vorbim despre unul dintre cele mai puternice instrumente care măsoară percepția și conturarea mersului economiei pe termen scurt.

De ce ,,A vision for growth’’ este relevant?

Pentru că reușește ce nu a mai reușit nici un alt studiu de până acum: explorează și centralizează percepțiile unui număr impresionant de manageri de vârf (421) din companii cu relevanță pentru întreaga economie a României. A vision for growth nu face doar atât: se diferențiază pentru că are utilitate imediată – se referă la mersul economiei în perioada imediat următoare, spre deosebire de majoritatea studiilor care oferă prognoze și percepții pe termen mediu și lung. Este un adevărat barometru relevant pentru sentimentul de afaceri, pentru că da, în economie, sentimentul este parte importantă din ceea ce se va întâmpla.

Desigur, profitul rămâne cel mai important rezultat așteptat de către companii, respectiv, maximizarea lui. Dar și aici A vision for growth arată ceva în plus: în debutul lui 2016, satisfacția clienților, așa cum o măsoară și o definesc companiile, a ajuns la cea mai înaltă pondere în măsurarea succesului de către companii: 83% față de 72% în 2015.

Este definitoriu să menționăm că rezultatele financiare au avut un soi de aterizare bruscă în percepția managerilor de vârf în măsurarea succesului unei companii: în 2014, rezultatele financiare contau pentru 96% dintre managerii chestionați. Acum, ponderea a scăzut la 68%, în timp ce, așa cum am arătat, satisfacția clienților ca măsură a succesului contează din ce în ce mai mult.

42% dintre companiile care au răspuns nu numai că văd o creștere în 2016, dar o văd și semnificativă: între 10% și 30% majorare a cifrei de afaceri, dar și a profitului cu procente similare. Un alt element-cheie descoperit de studiu este că aproape o treime dintre angajați (32%) vede creșteri decente ale cifrei de afaceri: între 5% și 10%.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •