Funcția de Chief Marketing Officer, pe cale de dispariție

Funcția de Chief Marketing Officer, pe cale de dispariție

Funcția de Chief Marketing Officer (CMO) este pe cale de dispariție, afirmă președintele școlii de business IMD, Dominique Turpin.

Funcția de Chief Marketing Officer, pe cale de disparițieTurpin a explicat pentru linkedin.com că declinul CMO-ului este alarmantă, mai ales pentru companiile care vor să pună mai mult accent pe clienți.

Președintele IMD este de părere că unele companii au deja marketingul în AND-ul lor și în această categorie sunt incluse acele branduri care au avut un fondator vizionar, așa cum au fost Ingvar Kamprad  pentru IKEA sau Steve Jobs pentru Apple, care au înțeles cât de importantă este relația cu clienții lor.

Cele două exemple sunt doar excepții. În general, sarcinile sunt împărțite astfel: CEO-ul stabilește strategia generală, echipa de cercetare, dezvoltare și inovație crează un produs și CFO-ul (Chief financial officer) decinde cum va fi împărțit bugetul.

Dominique Turpin spune că există patru motive pentru care pozițiile de CMO nu mai au aceeași importanță în companii:

  1.  Mare parte dintre CMO nu se axează pe activitățile de marketing, pe produse, ci mai mult pe partea de PR și comunicare.
  2. CFO-ul a devenit mai puternic din cauza faptului că mai toate companiile activează în condiții dure, cu presiuni mari de pe piețele financiare. De altfel, și CEO-ul începe să aibă mai multă pregătire pe partea de finațe și nu atât de multă pe partea de vânzări și marketing.
  3. Impactul pe care marketingul îl are este greu de măsurat întrucât marketingul este mai mult artă decât știință. În plus, așa cu precizează Turpin, atunci când vine vorba de reduceri, bugetul de marketing este primul care va suferi tăieri.
  4. Marketingul este greu de definit. În accepțiunea generală, el este arta de a convinge clienții să cumpere, dar fiecare manager va defini marketingul în mod diferit, în funcție de compania sa.

Spre ce va evolua CMO-ul?

Dominique Turpin afirmă că denumirea funcției de CMO ar trebui schimbată. El propune numele de CCO – Chief Customer Officer. CCO-ul ar trebui să fie vocea consumatorului în organizație care transmite în companie viziunile și mesajele din piață.

O a doua variantă ar fi ca CEO-ul să fie și CMO. Pentru că CEO-ul trasează cultura companiei, tot el poate stabili și o agendă orientată spre consumator.