Cum își poate crește un business vânzările prin marketing online?

marketing online

În urmă cu trei ani, majoritatea companiilor românești începeau să conștientizeze importanța mediului online și folosirea acestuia în scopul creșterii vânzărilor. În prezent, numărul de utilizatori de internet români a ajuns la peste 55% din populație, iar comerțul migrează, treptat, dinspre zona offline în online.

Valul folosirii internetului în scop de business a luat pe nepregătite mulți manageri și antreprenori care au nevoie de suport specializat pentru realizarea și consolidarea unei prezențe online a afacerilor lor.

Am stat de vorbă cu Ovidiu Bălcăcian, Laurențiu Mihai și Cătălin Ionașcu, trei tineri care au lansat o inițiativă dedicată celor care vor să învețe practic marketing online, prin intermediul căreia își împărtășesc cunoștințele dobândite din propria experiență.

Cu ce vă ocupaţi şi cum aţi început să lucraţi împreună?

Ne-am cunoscut în timpul facultății, când activam împreună în aceeași organizație studențească. Pe atunci, fiecare dintre noi începea să își contureze abilitățile în marketing și training, iar aspirațiile comune ne-au ajutat să facem parte din aceeași echipă de conducere a organizației din care făceam parte.

La terminarea facultății, am început afacerea ca pe o joacă. Pe baza  recomandărilor, dar și a multe ore de muncă, am înfiinţat agenția de marketing online The Pharmacy, platforma de cursuri Laboratorul de Online și o serie de proiecte personale.

Ovidiu este responsabil pentru strategiile și campaniile în social media, Laurențiu este specializat în crearea și gestionarea campaniilor Google AdWords și în optimizarea pentru motoarele de căutare (SEO), iar Cătălin coordonează activitățile de content marketing, blogging și creație din cadrul agenției.

Cum vedeţi piaţa de marketing online din România?

Piața de marketing online este încă la început în România și este nevoie de timp pentru ca agențiile și companiile să beneficieze de potențialul maxim pe care îl poate oferi online-ul. Avantajul pentru cei care încep acum un business online (sau care au deja unul) este că există mult loc de creștere și nișe puțin exploatate unde se pot dezvolta.

Având în vedere că vânzările online cresc într-un ritm alert de la an la an, credem că piața de marketing online din România va avea o dezvoltare puternică în următorii 2-3 ani.

Care sunt cele mai mari greşeli pe care le descoperiţi la companiile cu care lucrați?

Motivul pentru care lucrăm cu clienții noștri este să îi ajutăm să își consolideze prezența online și să își atingă anumite obiective care țin de notorietate sau vânzări. Există, desigur, greșeli pe care mulți manageri le fac, de exemplu neconcordanța dintre mesajele comunicate în mediul online cu cele din mediul offline, crearea de campanii publicitare plătite cu trimitere către paginile unui website neactualizat sau învechit sau investiția în campanii de marketing online fără a avea baza unui plan de campanii și analiza amănunțită a publicului-țintă.

Însă, acesta este rolul nostru: să prevenim ca aceste greșeli să se întâmple sau să le remediem.

Cum arată o strategie de marketing online eficientă?

Orice strategie de marketing online trebuie să pornească de la o serie de analize: se caută cât mai multe informații despre serviciile sau produsele care se doresc a fi promovate, se realizează un profil cât mai detaliat al publicului-țintă sau al fiecărui segment de public și se concep mesajele adecvate pentru fiecare.

Website-ul trebuie actualizat și bine pus la punct, înainte de începerea oricărei campanii de promovare.

În final, se aleg mijloacele de comunicare adecvate și se întocmeşte calendarul de activități pentru a se cunoaște durata promovării și activitățile aferente.

Care este „rețeta” de marketing online pe care o recomandați clienților voștri?

„Rețetele” pe care le recomandăm clienților noștri sunt unice și adaptate în funcție de situația fiecăruia. Rețetele se „prescriu” în urma unei analize care ne indică nevoile clientului din punct de vedere al marketing-ului online.

Cum poate un specialist de marketing sau un antreprenor să înveţe mai multe despre cum să-şi crească vânzările din online?

Credem cu tărie că metoda cea mai bună de învățare este practica. Astfel, specialistul sau antreprenorul dobândește experiență, primește feedback, monitorizează impactul activităților sale online și are ocazia să testeze cât mai multe metode de marketing online. Prin testare, de-a lungul timpului, învață să optimizeze metodele folosite și să își scadă costurile, mergând pe nișa cea mai profitabilă care îi poate returna cel mai ușor investiția.

Desigur, este recomandat ca acel specialist sau antreprenor să urmărească activitatea concurenței în online și să se documenteze citind bloguri de specialitate, însă nimic nu se compară cu practica.

Majoritatea cunoștințelor pe care noi le-am dobândit sunt din propria experiență, iar acesta este și motivul pentru care cursurile pe care le organizăm sunt în proporție de 70% practică.

Cum te poate ajuta cursul Laboratorul de Online în activitățile tale de marketing? De câte tipuri este acest curs?

Prin seria de cursuri Laboratorul de Online, ne propunem să oferim fiecărui participant ocazia de a simula și a pune în practică cele mai importante metode de promovare online, pentru a-și face o idee despre cum se utilizează și cum îl poate ajuta fiecare instrument de comunicare disponibil (website, blog, newsletter, Google AdWords, Facebook).

Participanții vor lucra practic, pe propriile laptop-uri, în cadrul unui workshop de două zile, având ca studiu de caz chiar companiile sau organizațiile din care fac parte. Vor putea pune bazele unui plan de marketing online și vor rămâne în urma cursului nu doar cu experiență practică, ci și cu o serie de strategii și planuri pentru a-și promova mai bine online propriile afaceri.

Cursul Laboratorul de Online poate fi de trei tipuri: marketing online general, de nivel începător-mediu, Content Marketing și SEO (de nivel mediu-avansat) și PPC Marketing (de nivel mediu-avansat). Fiecare curs este organizat, de obicei, în weekend, pe durata a două zile.

Cum putem afla când au loc următoarele cursuri pe care le organizați?

Anul acesta, ne-am propus să organizăm lunar cursurile Laboratorul de Online, în diferite orașe din România. Fiecare ediție o anunțăm pe site-ul nostru, laborator.cabinetuldebusiness.ro.

Cine dorește să fie la curent cu viitoarele noastre ediții, se poate abona la newsletter-ul nostru și va primi notificare prin email pentru fiecare ediție pe care o organizăm.