5 atribute de dezvoltat pentru a dobândi o gândire strategică, în antreprenoriat

Gandirea strategica este acea calitate care face ca antreprenorul sa fie capabil sa castige intai razboiul si abia apoi sa mearga la lupta.

Antreprenorii învață continuu. Se dezvoltă cu fiecare provocare pe care o depășesc sau cu fiecare oportunitate pe care reușesc să o capitalizeze. Dacă foarte  mulți dintre antreprenorii aflați la început de drum sunt preocupați mai ales de partea operațională a afacerii, cei mai avansați își pun adesea întrebarea: cum îmi pot dezvolta gândirea strategică?

“Învingătorii întâi câștigă războiul și abia apoi se duc pe câmpul de bătălie. Învinșii întâi se duc pe câmpul de bătălie și abia apoi caută să câștige războiul.” Sun Tzu, Arta razboiului

Pornind de la ceea ce spune Sun Tzu în „Arta războiului”, gândirea strategică este acea calitate care face ca antreprenorul să fie capabil să câștige întâi războiul și abia apoi să meargă la luptă. Dar care sunt cele mai importante atribute pe care trebuie să și le dezvolte antreprenorii pentru a ajunge la această gândire strategică?

  1. Abilitatea de a gândi creativ. Aceasta face ca antreprenorul să vină mereu cu gânduri și idei noi. Imaginația, gândul creator necesită timp, spațiu mental și toleranță la risc, deoarece căutăm mai mult decât niște mici modificări la modul în care operăm în prezent. Gândirea strategică nu se referă la schimbarea formei, ci la provocarea fondului. Din păcate, sistemul în care suntem educați reduce considerabil această abilitate naturală. De aceea, antreprenorii au nevoie să reînvețe să gândească creativ și să construiască un mediu în care și echipa lui să facă același lucru.
  2. Abilitatea de a privi afacerea dintr-o perspectivă largă. Această abilitate presupune, de fapt, două comportamente din partea antreprenorului: unul este acela de a se aborda strategia din perspective cât mai diverse; cel de-al doilea se referă la a privi la strategia dintr-o perspectivă cât mai amplă. Antreprenorul trebuie să poată vedea elementele strategiei, interioare și exterioare, ca și când ar pluti (imaginar) printr-un model 3D al acesteia. Este bine, de asemenea, ca aceste două comportamente să fie completate cu un stil de conducere transformațional și participativ.
  3. Abilitatea de a gândi sistemic. Această capacitate îi permite antreprenorului “să construiască avionul” pe măsură ce îl conduce spre destinație. Gândirea sistemică este integratoare și aduce cu sine înțelegerea interdependențelor. Aceasta este exact opusul prioritizării, care necesită gândire reducționistă și eliminatorie. Gândirea strategică este complexă și necesită, în același timp, agilitate și precizie, consecvență și schimbare, control și haos. Este bine ca antreprenorii să se dezvolte în acest sens și să o facă foarte bine.
  4. Abilitatea de a lucra cu informație parțială. Nu doar antreprenorii, dar și managerii cei mai buni au capacitatea de a lucra cu elemente asupra cărora nu dețin controlul. Este o abilitate utilă aceea de a face față informațiilor incomplete, păstrând capacitatea de a avansa proiectele. Acest atribut are multe de a face cu capacitatea de a gestiona riscurile. Dincolo de experiență și competență, această abilitate presupune și antrenarea intuiției, care este un atribut important al liderilor vizionari.
  5. Abilitatea de a-și păstra dorința de a reuși. Antreprenorii de succes au această dorință de a avea succes, de a reuși. Aceasta este o atitudine rezultată din convingerea interioară că antreprenoriatul este singurul drum pentru ei, că succesul este posibil și că tot ceea ce au de făcut este să găsească calea de a ajunge la succes. Este vorba aici și despre o motivație izvorâtă din valorile personale ale antreprenorului, dar și din capacitatea sa de a o transmite mai departe echipei.

Strategia înseamnă viziune, competență, abilitatea de a analiza scenarii, de a planifica și chiar de a avea răbdare. Atributele care scot antreprenorul din ”focul operațional” și îl aduc pe drumul gândirii strategice se pot antrena. Condiția necesară și suficientă este ca antreprenorul să conștientizeze acest aspect și să îl treacă pe ”foaia de parcurs” spre succes.

5 provocări majore pentru Directorii de Marketing
Elena Badea, Managing Partner, Valoria Business Solutions 

Timp de 15 ani Elena Badea a fost Director de Business Development și apoi Director de Marketing al unei companii internaționale de top care activează în Romania. Are o vastă experiență în business development, account management, marketing corporativ, operațional și marketing digital. A coordonat 43 de cercetări privind mediul de business și antreprenorial din Romania și s-a implicat în programe de formare și coaching pentru manageri și oameni de afaceri, dar și în proiecte de responsabilitate socială și educație. Publică frecvent articole în presa centrală din țară și este invitată ca vorbitor la numeroase conferințe naționale pe teme actuale de marketing și business development.

(Foto: Daniel Voyager, www.flickr.com)