Cât de importantă este diversitatea gândirii în companii? (I)

Cat de importanta este diversitatea gandirii in companii?

Subiectul diversității în companii a pornit de la o conferință care avea ca temă „Succesul la feminin”. În cadrul evenimentului, participanții au analizat, în principal, diversitatea de gen, în afaceri. Despre aceasta, am povestit, pe larg, în articolul menționat mai sus.

Dar, încă de atunci, a fost conturată convingerea că diversitatea este mai mult decât diferența dintre bărbați și femei și că există foarte multe oportunități de învățare în varietatea noastră umană.

Așa am ajuns la articolul de față, în care încercăm să dăm răspunsuri, cât mai diverse, la întrebarea „Cât de importantă este și cum sărbătorim diversitatea gândirii în companii?”

Până la urmă, oamenii și-au dorit dintotdeauna aceleași lucruri, indiferent de generația, genul sau cultura lor: și-au dorit să aibă o carieră, un job, un salariu, o mașină, o familie și alte câteva lucruri. Deci, dorințele sunt aceleași.

De ce este importantă diversitatea gândirii?

Putem celebra diversitatea atunci când îi înțelegem darurile și beneficiile. De foarte multe ori, ne este ușor să lucrăm cu oameni care sunt la fel ca noi, cu care semănăm. Este dificil atunci când percepem diferit, iar de aici apar ciocniri. Rodica Obancea, Professional Executive and Coach spune că, totuși, tocmai din conflictele de idei pot apărea idei noi. În momentul în care o echipă învață să-și valorifice diversitatea, începe să devină performantă.

Este adevărat că diferențele de opinie și de gândire în cadrul unei echipe pot crea situații foarte greu de controlat. Mulți oameni ar face orice să nu ajungă la conflict. Iar aici ne referim la conflictele de idei, nu la cele personale.

În același timp, nu ai cum să generezi inovație, să spargi tot felul de rutine, fără să ai o străpungere, fără să se ciocnească ceva. Iar conflictul acesta vine din diversitatea ideilor. Ideea ta cu ideea lui s-ar putea să fie opuse. Dacă orgoliul tău se bate cap în cap cu orgoliul lui și vă certați pe seama a cine câștigă, a cui idee este cea mai bună, nu obțineți nici un beneficiu. Este doar o luptă de putere.

Trebuie să accepți faptul că ideea fiecăruia este în regulă – poate că sunt diferite – dar puse împreună pot să nască o a treia sau a nouă idee mult mai bună. Abia acolo apare darul diversității.

În echipe, este o zonă de maturitate și de măiestrie înaltă. Sunt puține echipe care ajung la nivelul acesta, în care chiar capitalizează diversitatea lor. Și ajung să se bucure de ea atunci când ea începe să dea roade. Cunosc echipe de oameni foarte diferiți, în sensul în care unul este un bun vizionar, celălalt este un bun executant, altul este un bun critic, celălalt este un bun filozof. Dar împreună creează ceva frumos. Rodica Obancea

Din perspectiva sa de couch, recomandă companiilor să urmărească două aspecte. Primul ar fi să înțeleagă de ce vor să cultive diversitatea, care este miza, scopul, beneficiile pentru care vor să o evidențieze. Al doilea ar fi metoda „leading by example”. Trebuie să remarce oamenii care pot arăta rezultatele diversității sau care pot pune în practică ideea că diversitatea este bună și servește tuturor.