Ce trebuie să știți despre PR-ul tradițional vs. PR-ul digital

Ce trebuie sa stiti despre PR-ul traditional vs. PR-ul digital

O mulțime de lucruri s-au schimbat în domeniul Comunicării și Relațiilor Publice, în ultimii ani – de la comunicate de presă în masă la instrumente personalizate de gestionare a e-mail-urilor, de la fișiere Excel la CRM, de la jurnaliști la bloggeri și influenceri. Toate aceste schimbări rezultă din evoluția unei industrii care nu stă niciodată pe loc, unde informațiile sunt disponibile oricui, oriunde, oricând. Metodele tradiționale au fost asimilate de PR-ul digital. Și dacă nu sunteți acolo pentru a lua parte la schimbare, veți avea de pierdut, cu siguranță.

Relații publice

Potrivit Public Relations Society of America, relațiile publice sunt definite ca fiind un  proces de comunicare strategică, prin care se construiesc relații reciproc avantajoase între organizații și publicul lor. O „organizație” poate fi orice – un brand, o companie sau o persoană. Există două forme de relații publice: PR tradițional și PR digital, care se diferențiază prin tactici, inclusiv modul în care sunt construite aceste relații și canalele prin care ajung la audiența lor, se spune într-un articol pe huffingtonpost.com.

PR-ul tradițional

Tactica mass-mediei care intră sub umbrela relațiilor publice tradiționale este diversă și include coordonarea evenimentelor, comunicările de criză, managementul reputației, târgurile, oportunitățile de sponsorizare și distribuția comunicatelor de presă. Cea mai proeminentă inițiativă a PR-ului tradițional este presa scrisă, cu accent pe mass-media tradițională, cum ar fi ziarele, televiziunea și radioul.

PR-ul tradițional poate fi foarte potrivit în ceea ce privește creșterea gradului de recunoaștere a unui brand. Cu toate acestea, este mult mai dificil de urmărit metricile exacte privind audiența. Totuși, o componentă-cheie a PR-ului tradițional se concentrează asupra poziționării brandului în plasamente media. Publiciștii tradiționali vor căuta să vadă cum este prezentat clientul lor, cum sunt comunicate mesajele și care este numărul de menționări ale brandului în timpul plasamentului.

PR-ul digital

Tacticile folosite în relațiile publice digitale sunt relativ similare cu cele tradiționale. Construirea relațiilor și asigurarea plasamentelor sunt în fruntea acestei ramure digitală. Cu toate acestea, PR-ul digital are avantajul de a influența SEO-ul și de a crea legături între site-uri web. Aceste tactici digitale măsurabile oferă rezultate și perspectivă tangibilă.

Un alt element-cheie de diferențiere al PR-ului digital este capacitatea de a stabili contacte cu bloggeri și influențatori, care au un rol esențial în spațiul digital. Acești influențatori digitali au adesea aceeași autoritate, dacă nu chiar mai mare decât figurile tradiționale și vin cu o comunitate de followeri extrem de loială.

Platformele digitale au o perioadă de execuție scurtă  plumb și pot avea rezultatele chiar și în aceeași zi sau cel mult în câteva săptămâni. Cu ajutorul platformei Google Analytics poate fi urmărită experiența completă a utilizatorului de la primul clic pe un plasament până la site-ul brandului și modul în care acesta intră în contact cu site-ul. Aceste informații sunt de neprețuit și vor influența tacticile dvs. înainte de inițiativele care ar trebui să continue, să întrerupă sau să fie modificate.

Canale

În comunicarea tradițională, instituțiile mass-media – cum ar fi presa, radioul și televiziunea – au fost principalele canale. Acum, suporturile sunt complet diferite în PR-ul digital, cu bloguri, social media și site-uri web fiind principalele surse de distribuire a informațiilor către segmentele de public.

Din fericire, aceste canale online noi sunt la îndemâna tuturor și fac posibil ca toate părțile să participe la conversație. Până la urmă, despre asta este vorba în comunicare, nu?

Mesaj

Înainte, comunicarea brandurilor presupunea ca acestea să vorbească ostentativ despre ele însele, către un public neinteresat. Ei bine, acest tip de abordare nu mai este valabil. Pr-ul digital urmărește să genereze conținut de calitate pe care influenerii ar dori să îl distribuie. Este un conținut care vorbește subtil despre brand, nu care copleșește simțurile cu o promovare excesivă. Influențatorii au o audiență și nu vor să-și piardă followerii prin promovarea unui conținut pe care publicul lor nu-l va găsi valoros.

Format

Acest punct abordează o provocare pe care brandurile ar fi trebuit să o adopte cu ceva timp în urmă – folosind platformele / canalele potrivite pentru a atrage atenția jurnaliștilor și a influențatorilor. Ajustarea tacticii la vremurile actuale este esențială. Înainte, era vorba despre comunicate de presă și articole, dar asta nu mai funcționează. Acum, comunicarea trebuie să fie mai interesantă și mai interactivă.

Brand-urile trebuie să înțeleagă că, comunicarea externă se bazează pe diferite platforme și resurse, cum ar fi blog-urile companiei, social media și chiar conținut multimedia pentru distribuirea de conținut. Adaptarea unui comunicat de presă tradițional la un format mult mai atractiv din punct de vedere vizual poate face diferența între succes și eșec.

Instrumente digitale

Baze de date create în Excel, contacte stocate în fișiere, comunicările trimise către publicul țintă care nu pot fi urmărite și e-mail-uri care nu știi dacă au fost deschise. Acestea sunt instrumentele „manuale” care făceau departamentele de comunicare să funcționeze mult mai lent, fără o înțelegere reală a impactului pe care îl aveau acțiunilor lor.

Odată cu digitalizarea PR-ului, totul este posibil. Astăzi avem instrumente CRM (Customer Relationship Management) care ne permit să gestionăm toate activitățile de comunicare ale companiei într-un mod integrat – ne permit să interacționăm prin e-mail și social media, să gestionăm bazele de date cu influenceri și să ne asigurăm raportare automată. Acțiunile noastre pot fi susținute de date.

Alegerea potrivită

Este greu de spus care dintre aceste două tipuri de PR este cea mai bună pentru o afacere. Există o mare suprapunere ale tacticilor. De exemplu, dacă citiți un articol online duminică, este foarte probabil ca acesta să apară și în varianta tipărită de săptămâna următoare sau invers.

Cea mai bună modalitate de a decide pe care traseu să mergeți este să vă stabiliți mai întâi obiectivele de afaceri. Nevoile afacerii vor fi mai bine executate în spațiul tradițional sau digital? Sau poate amândouă?

Nu este neobișnuit să folosiți atât o agenție tradițională, cât și o agenție digitală pentru a vă acoperi bazele complet. Dacă acesta este modul pe care îl alegeți să acționați, asigurați-vă că toate contactele din agenții mențin contactul între ele, pentru a putea discuta despre obiective și pentru a evita orice suprapunere.