Proiect inovator în piaţa bancară: structură dedicată de HR pentru o singură linie de business

BCR a implementat un concept inedit pe piata locala de HR

În fiecare an, Manualul de Bune Practici în Resurse Umane adună cele mai valoroase proiecte de resurse umane implementate în organizaţii din România. În ediţia a șaptea a acestui manual, alături de alte 24 de proiecte, îl găsim şi pe cel intitulat “Adapting HR to Digital Retail Banking”. Proiectul a câştigat premiul “Dave Ulrich Award for HR Value Creation”, acordat la Gala Premiilor de Excelenţă în Resurse Umane 2016 de către Preşedintele de Onoare al Juriului, Dave Ulrich. În pragul ediţiei de anul acesta a Galei HR Club, vă prezentăm acest proiect.

Structură dedicată de HR pentru o singură linie de business

BCR a implementat în 2015 un concept inedit pe piața locală de HR: crearea unui departament HR dedicat liniei funcționale de retail, menit să dezvolte soluții specializate de recrutare, training și dezvoltare pentru cei 3.500 de angajați ai liniei de business. S-a trecut de la un singur HR Business Partner către o structură unică, inovativă, care se comportă ca un HR Business Partner, asigurând apropierea de clienții interni, printr-o prezență zonală, identificarea rapidă a candidaților cu potențial din piață, construirea de programe individualizate de integrare și dezvoltare. S-a obținut reducerea cu 30% a timpului de ocupare a unei poziții în rețeaua de retail, scăderea costurilor de recrutare și reducerea cu 50% a costurilor de training.

Noul proiect s-a dezvoltat în cadrul parteneriatului dintre structurile HR și cea de retail din interiorul băncii. Structura de HR Retail a fost optimizată ținând cont de nevoile și așteptările clienților, precum și de experiențele pe care clienții le au cu alte companii. Această abordare aparte i-a ajutat pe profesioniștii de HR să aibă, împreună cu managerii echipelor din business, o vizibilitate sporită asupra întregii experiențe pe care un angajat o are în cadrul BCR. În același timp, aceștia au putut să identifice rapid, încă din pasul de recrutare, abilitățile și cunoștințele care pot fi dezvoltate și consolidate în sălile de curs și în sesiunile de coaching.

Pentru cei 3.500 de angajați din retail s-a trecut la pasul următor: crearea unei structuri specializate de HR Retail care să devină partenerul strategic al managementului din retail pentru toate subiectele care au legătură cu zona de HR. Noul departament a fost structurat în jurul a două echipe: una responsabilă cu designul și implementarea proiectelor strategice de training (un supervizor, trei designeri de training și cinci traineri pe partea tehnică) și alta care se ocupă de implementarea proiectelor de recrutare, training și dezvoltare la nivel național (un supervizor și opt HR Business Partners locali). Împreună cu 11 directori de zonă (Area Managers), echipele locale de HR Business Patners, traineri (24) și consultanți de coaching (12) s-au asigurat că toate procesele HR sunt funcționale și aduc valoare adăugată rețelei de retail – de la recrutare până la interviuri de „exit”. S-au obținut rezultate vizibile pe partea de încasări, satisfacția clienților și interacțiune digitală cu clienții.