Recrutarea are nevoie de viziune

Ar fi excelent sa dam dovada de viziune si sa avem creionata o strategie

În momentul în care dăm startul unui proces de recrutare, ar fi excelent să dăm dovadă de viziune şi să avem creionată o strategie.

Prezenţa viziunii ne ajută să evităm eventualele situaţii neplăcute care pot apărea. Una dintre acestea ar putea fi, de exemplu, iniţierea unei recrutări pentru un post şi, după intervievarea unei serii de candidaţi, sistarea acţiunii, pentru că între timp ne-am decis să schimbăm cerinţele postului şi să selectăm o cu totul altă persoană.

Un alt posibil caz poate fi acela în care angajăm o serie de persoane şi, după o perioadă (relativ scurtă), renunţăm la ele pe motiv că lucrurile nu au mers întocmai cum ne-am propus. Sau, în sfârşit, o altă situaţie este cea în care, după ce intervievăm foarte mulţi candidaţi pentru un anumit post, hotărâm să punem punct procesului de recrutare şi alegem totuşi să promovăm o persoană intern (deşi ştiam că o avem în companie de ceva timp).

Decizia de recrutare

Atâta vreme cât aceste situaţii au loc cu titlu de excepţie, sunt acceptabile. Nu trebuie să facem însă o regulă din a proceda astfel, pentru că ar reieşi destul de clar că managerul respectiv nu ştie ce vrea, ce planuri sau obiective are pentru el şi echipa lui sau care este strategia de urmat. De aceea, înainte de a se lua decizia de angajare a unor noi persoane, este necesar să se verifice realitatea nevoii de recrutare şi să se ia în considerare şi alternativa. Mai exact, existenţa unui post într-o structură anterioară nu impune păstrarea acestuia de-a pururea; el poate fi desfiinţat, dacă nu se mai justifică în termeni de productivitate. Se poate decide transferul sarcinilor unei alte poziţii sau se poate păstra postul vacant pentru momentul când se vor schimba circumstanţele. În felul acesta, scutim recruiterul de consum de timp cu procese de recrutare sortite eşecului înainte de a începe şi îi dăm posibilitatea să se ocupe de alte sarcini cu adevărat relevante pentru companie. (Nu trebuie ignorate nici eventualele frustrări legate de execuţia unor sarcini fără finalitate şi rezultate. Acestea, acumulate în timp, duc la pierderea celui care ocupă poziţia respectivă).

Procesul de recrutare şi selecţie în cadrul unei companii este vital, tocmai pentru că resursele umane sunt cele mai importante pe care le poate avea o organizaţie. Dacă angajezi şi păstrezi cei mai buni candidaţi de pe piaţa muncii, compania va obţine performanţele dorite.

Coerenţa viziunilor

Dar nu este suficient să ai viziune ca să fii un manager de succes, trebuie să-i stabileşti şi gradul de eficienţă. Astfel, eficienţa unei viziuni depinde şi de validarea acesteia cu membrii echipei tale, până la obţinerea coerenţei între viziuni. Viziunea unui manager ar trebui să îi inspire pe oameni, să fie clară şi să provoace la excelenţă! Rolul liderilor dintr-o organizaţie este să creeze şi să întreţină o viziune. Ei trebuie să se identifice cu aceasta şi să îi ajute pe ceilalţi să creadă în ea. Productivitatea companiilor s-a dovedit a fi serios afectată, inclusiv de diferenţa de viziuni din interior. O astfel de concluzie ar trebui să fie îngrijorătoare pentru manageri, care ar trebui să regândească tipul de interacţiune pe care îl au cu angajaţii şi stilul de leadership pe care îl abordează.

Viziunea ne defineşte identitatea, aspiraţiile şi stabileşte direcţia în care vom evolua, în sensul depăşirii aşteptărilor partenerilor/angajaţilor/colegilor/superiorilor, printr-o abordare individuală şi prin setarea unor standarde la cel mai înalt nivel. Ne dorim astfel să depăşim toate aşteptările, prin crearea unui mediu de lucru provocator, un loc unde fiecare angajat îşi poate construi o carieră şi unde poate beneficia de un sistem de recompensare echitabil, legat de performanţele personale.

Viziunea şi misiunea sunt elementele critice în elaborarea strategiei companiei. Încă de la înfiinţare, acestea trebuie definite clar, pentru că vor sta la baza dezvoltării acesteia. O viziune clară creează premisele de a construi cea mai bună strategie.

Managerul „vânat”/recrutat

Un manager trebuie să aibă o viziune coerentă şi când alege oamenii pentru compania lui, dar şi când este în postura de a fi el cel ales. Când se află el însuşi în această situaţie, viziunea joacă un rol foarte important, pentru că ea îl va ajuta să ştie unde are de mers, cât mai durează drumul până acolo şi care sunt sacrificiile pe care trebuie să le facă pentru a ajunge la destinaţie.

Ca manageri, este important să avem în vedere mai multe criterii în momentul în care suntem angrenaţi într-un proces de recrutare şi trebuie să decidem dacă îi dăm curs sau nu. Astfel,  trebuie să ţinem cont de informaţii de genul: stabilitatea companiei, strategia acesteia (şi modul în care ea se pliază pe aspiraţiile noastre în acest sens), posibilităţile de dezvoltare personală, cultura organizaţională şi mediul de lucru. Un manager bine informat trebuie să se raporteze la toate acestea în momentul în care ia decizia de a opta pentru un nou loc de muncă, pentru a evita să fie pus în situaţia în care a ales un job într-o altă companie, pentru un pachet salarial atractiv, dar se vede nevoit să facă o nouă schimbare ­într-un orizont de timp scurt. Degeaba este tentant salariul oferit, dacă planurile şi obiectivele noastre nu coincid cu cele ale companiei.

Aşa că, atunci când vorbim despre viziunea unui manager „vânat”/recrutat, trebuie să o interpretăm în corelaţie cu o informare prealabilă cât mai bună. Astfel, dacă toate aşteptările noastre (sau majoritatea lor, în ordinea priorităţilor) corespund cu viziunea şi strategia companiei pentru care optăm, se pare că suntem în situaţia fericită în care am identificat angajatorul dorit.

Nu este o misiune uşoară şi, în nici un caz, o decizie facilă – aceea de a schimba un loc de muncă, mai ales atunci când nu o faci din cauze de forţă majoră (concediere, lichidarea companiei, faliment, desfiinţarea unui departament etc.). Însă, dacă eşti bine informat şi ai o viziune clară atât a companiei pe care ţi-o doreşti, cât şi a graficului tău de carieră, sunt toate şansele să faci o alegere potrivită.

Apreciez, aşadar, că putem ­concluziona cu un citat foarte potrivit al lui Joel Barker, care spunea: „Viziunea fără acţiune este doar un vis. Acţiunea fără viziune este doar timp pierdut. Viziunea însoţită de acţiune poate schimba lumea!”. Astfel, în ecuaţia unui manager de succes, viziunea ocupă un loc fruntaş (fără aceasta, succesul în afaceri ar fi, probabil, nerecurent), alături de leadership, care setează căile de implementare a viziunii sale, determinare, inteligenţă şi pasiune.