Valorile organizaţiei, de la afişul de pe perete la comportamente vizibile

Oamenii nu cred in valorile organizationale

Sunt importante valorile organizaţionale? Este o întrebare la care, oamenii din resurse umane cu care interacţionez nu vor sta pe gânduri înainte să spună „da” şi vor argumenta logic şi coerent de ce sunt importante şi cum se leagă ele de rezultatele de business. Pe de altă parte, se pare că există şi multe persoane care nu cred şi nu dau importanţă valorilor. În 2016, Gallup a realizat un astfel de studiu, iar rezultatele sunt îngrijorătoare.

Se pare că doar 23% dintre angajaţi au răspuns cu “total de acord” atunci când au fost întrebaţi dacă aplică valorile organizaţionale în munca lor de zi cu zi şi doar 27% cred cu adevărat în valorile organizaţiei.

De ce nu cred mai mulţi oameni în valorile companiei lor?

Ar fi interesant să aflăm răspunsul cercetând mai amplu această arie şi la noi în ţară. Până atunci, însă, îmi permit să formulez eu o parte dintre răspunsuri, bazându-mă pe experienţa lucrului cu diferite organizaţii. Şi o să vă dau două exemple.

  1. Oamenii nu cred în valorile organizaţionale din cauza percepţiei că ele nu sunt puse în practică.

Adică, o parte dintre ei nu sunt conştienţi de ceea ce se întâmplă în jurul lor, fiind foarte ancoraţi şi dedicaţi muncii lor, rezultatelor.

O altă parte nu vor să vadă, pentru că trăiesc într-un cerc vicios, periculos, din punctul meu de vedere. Sunt acei oameni care critică majoritatea lucrurilor care se întâmplă la ei în companie, inclusiv orice fel de iniţiativă care ar avea legătură cu valorile. Mulţi dintre ei, fără să aibă o bază reală, îşi critică şi locul de muncă, managerul, colegii, sistemele şi procedurile. Prin acest filtru critic, este foarte dificil să identifici exemple pozitive sau să vezi lucrurile bune care se întâmplă în acord cu valorile.

Dacă ne dorim ca oamenii să fie mulţumiţi şi performanţi, dincolo de cursuri şi studii de angajament, este important să lucrăm şi cu valorile, să le schimbăm oamenilor „ochelarii” şi să-i ajutăm să vadă că lucrează în companii integre care fac ceea ce spun că fac.