9 lecții de leadership de la muzicienii de jazz

9 lecții de leadership de la muzicienii de jazz

Poate pasiunea pentru muzică să aibă beneficii asupra leadership-ului? Scriitorul și antreprenorul Josh Linkner a vorbit pentru cei de la inc.com despre cum o pasiunea sa pentru muzica jazz are forte multe elemente în comun cu cea de-a doua sa activitate, aceea de a conduce o afacere.

jazz

Așa cum poți învăța arta negocierii de la un consultant foarte bun, tot astfel, există și alte surse, neconvenționale care te pot ajuta să îți extinzi baza de cunoștințe în business, este de părere Josh.

Din punctul său de vedere muzicienii de jazz pot fi modele pentru oamenii de afaceri. Ei sunt oameni agili, dinamici și au capacitatea de a se adapta și de a improviza atunci când simt nevoia, în funcție de piesele și contextul în care se află.

Josh Linkner a stabilit, în acest sens, că există o serie de lecții de leadership pe care le putem prelua de la muzicienii de jazz:

1. Dacă ajungi să cânți cu teama că dacă faci ceva diferit lumea nu va aprecia, s-ar putea să fii oricum dat jos de pe scenă.

Mulți executivi ar spune că în contextul actual,  nu prea poți să îți mai asumi riscuri econimice. Pe de altă parte, neasumându-ți și riscuri, s-ar putea să rămâi blocat în aceeași poziție, în timp ce alții evoluează. Să joci la sigur uneori, poate fi cea mai periculosă strategie.

2. Unele decizii sunt ireversibile, iar greșelile costă

Nu ai cum să iei de la capăt un „spectacol” care până la urmă este unic. De aceea pregătirea este foarte importantă. Atleții, muzicienii, toți petrec ore la antrenamente și repetiții pentru a se asigura că pe scenă sau la competiții sau tot ce e mai bun. Situația este similară cu întâlnirea cu un nou client. Trebuie să fii pregătit, documentat pentru a-l convinge să încheiați o afacere.

3. Este important să îi asculți pe cei din jurul tău

Dacă ești singurul care ia decizii și nu asculți și alte opinii, pierzi ocazia de a învăța și din experiența celorlați.

4. Uneori poți să fii solistul, aleori, trebuie să susții trupa

În calitate de leader trebuie să apreciezi efortul echipei fără de care nu ai fi putut să realizezi un proiect de unul singur. Chiar dacă tu l-ai coordonat,  rezultatul este un efort colectiv.

5. Cunoașteți publicul

Nu poți cânta jazz unui public care preferă rock-ul. Așa este și în afaceri. Mesajele pe care compania le adresează trebuie să țină cont de caracteristicile consumatorilor.

6. E bine să lași oamenii să ceară ei mai mult, decât să le dai de la început prea mult

Atrage-ți clienții prin teasere pentru a-i determina să își dorească să afle mai mult despre compania ta sau despre un produs.Nu le da prea multe informații sau oferte deodată.

7. Un leader trebuie să ajute fiecare angajat să dea ce mai bun din el

Așa cum se întâmplă și în jazz unde „șeful” trupei trebuie să coordoneze trupa în așa fel încât fiecare să sune cât poate mai bine. Este important, în același timp să cunoști angajații, să le cunoști atuurile și cum pot fi ele folosite mai bine.

8. Repetiția este mama învățăturii

Chiar și atunci când vrei să imporvizezi, trebuie să ai o bază e la care pornești, să știi câteva combinații de sunete de bază. La fel este și în afaceri. Trebuie să ai o bază de informații de la care să pornești în a stabili o direcție sau alta pentru compania ta.

9. Trebuie să vii mereu cu lucruri noi și să te adaptezi schimbărilor

Nici în calitate de muzician, nici în calitate de artist, nu ai voie să ăți plictisești publicul. Consumatorii au nevoie de noutate.

Legendarul pianist de jazz, Dave Brubeck, descrie cel mai bine lecțiile de leadership pe care le putem învăța de la muzicieni: „Există o modalitate de a cânți fără să ieși din tipare, dar există și o modalitate care îmi place mie, să cânt periculos, chiar și cu greșeli pentru că aceste greșeli te pot ajuta să creezi ceva ce nu a mai fost creat până acum”.