De la un gând la afacerea mult visată! (I)

Iulian Șerban, fondatorul Think Business

Am primit de curând propunerea să încep împreună cu prietenii de la managerexpress.ro o serie de articole despre idei, antreprenoriat, planuri de afacere și drumul de la o idee la o afacere de succes.

Personal am vazut, participat, mentorat, deschis și dezvoltat idei de afaceri pentru clienți din România și din străinătate.

Știm că tot ce s-a creat și tot ce noi folosim sau vedem în jurul nostru, a început cu un singur gând, motiv pentru care oamenii pot să-și transforme ideile în afaceri de succes. Gândește-te putin: ‘’ce ai vrea tu să schimbi in lumea în care trăiești și cum ar afecta asta viața celorlalti oameni?’’. Răspunsul ți-l poți da și mai târziu, după ce citești acest material.

Gândul tău poate schimba lumea, la propriu. Poate ajuta alți oameni, organizații, comunități. Este o vorba care spune că dacă salvezi/schimbi o viață, vei salva/schimba o lume întreagă. Oare „ideea’’ ta e capabilă să-ți schimbe viața și a oamenilor ce vor intra în contact cu tine?

Citește și 4 sfaturi vitale pentru tinerii antreprenori

Tu vrei să pornești o afacere, dar nu știi care sunt cerințele legale, contextele și oportunitățile reale din piață, te gândești ce anume să alegi și ce trebuie să ai in vedere când începi?

Te gândești că nu ai banii de start, că sunt alții care deja fac același lucru, că este criză, etc.

Vom răspunde pe rând la toate acestea, dar să o luam cu începutul: pornește de la ideea ta de afacere sau de la o pasiune pe care o ai.

Întai de toate, descoperă cine ești, ce iți place să faci și cum ai vrea să se vorbească de tine atunci când nu vei mai fi aici.

Apoi, dacă ai deja o idee, începe astăzi să te informezi și folosește informațiile dobândite. Se spune  că  informația  însemnă  putere.  Cred că informația este putere potențiala, dacă decizi să nu o folosești, valoarea ei va fi zero.

Actionează astăzi, începe sa te informezi, caută concurența ta, urmărește-le punctele forte, punctele slabe, ce au făcut și cum au reusit, vezi cum poti face acelasi lucru mai bine.

Inovează pe o piata deja creată, pune-te in locul clienților și vezi cum poti să faci lucrurile mai bine.

’’Dar dacă nu am nici o idee?’’.

Cu siguranță ai o pasiune, ai ceva doar al tău, ceva ce ți-a plăcut întodeauna, ceva ce ai făcut fără să fi plătit și fără să conteze ce spuneau cei din jurul tău.

Cum transformi această pasiune într-o afacere?

Primul factor care trebuie luat în considerare este dacă poate fi vorba de o piață pentru  hobby-ul  tău, iar în al doilea rând, oare se poate face profit în branșa aleasă?

Dacă activitatea la care te-ai gândit, este una suficient de larg răspândită și poți aduce ceva  nou, un plus inventiv în domeniu,  începe  să  lucrezi serios la bazele unei afaceri de succes.

Ca să sumarizăm:

IDEE/PASIUNEINFORMARE/PLANIFICARE – ACȚIUNE

Concret, pune pe o foaie de hărtie:

–          în mod autocritic, care sunt aptitudinile personale cât și calificarea profesională

–          dispun de lichiditățile necesare minime? (până când afacerea va începe să producă)

–          cine este utilizatorul produselor/serviciilor mele?

–          care este amplasamentul adecvat pentru afacerea mea? (on-line sau/și offline)

–          ce preț este dispusă să plătească piața?

–          cum ajung produsele mele la client?

–          care sunt perspectivele pieței pe termen scurt și lung?

–          cum pot să-mi extind gama de produse/servicii?

–          cine sunt concurenții mei și care sunt punctele lor tari și slabe?

–          de ce un client va cumpăra un produs de la mine?

–          care este necesarul meu de capital?

–          care este forma juridică cea mai potrivită pentru firma mea?

În următorul post, vom vedea împreună cum aceste răspunsuri ne ajută să schițăm planul de afaceri pentru business-ul nostru.

Articol semnat de Iulian Șerban, fondatorul Think Business, un proiect al STEPS Business Consulting, companie creată pentru a oferi pachete complete de servicii: consultanță, dezvoltarea carierei, training, evenimente.