De la un gând, la afacerea mult visată! (II)

de Iulian Șerban, fondatorul Think Business

După ce în primul articol am văzut care sunt pașii inițiali și întrebările la care ai putea să răspunzi înainte de a începe o afacere, astăzi vom schița împreună, primul tău plan de afacere.

După cum probabil știi, în functie de motivul pentru care realizezi un plan de afacere, conținutul acestuia va fi diferit. Putem discuta cu alte ocazii, fie despre planuri specifice,  pentru un investitor, fie pentru aplicarea în cadrul unui program, fie pentru alte necesități.

Aici am să prezint caracteristicile generale pe care e bine să le pui în planul tău.

De ce îți trebuie un plan? Pentru că fără el nu vei ști încotro te îndrepți și dacă drumul pe care ești, e cel corect. Planurile se pot schimba/ajusta, dar e important ca tu să ai în minte obiective clare spre care te îndrepți și pe care le atingi.

Așadar, dintr-un plan nu ar trebui să lipsească următoarele informații:

1. Scurtă prezentare pentru ideea ta de afacere (aceasta sinteza este importanta pentru ca aici vei pune esenta planului – lasă acestă zonă de completat la sfârșit, după ce le ai pe celelalte gata)

2. Produsul/ serviciul (Ce vei face/vinde/presta etc.?)

În acest capitol, descrie și explică produsul/serviciul ce face obiectul investiției propuse în proiect.

Dacă este un produs: caracteristici fizice (mărime, formă, culoare, design, capacități), tehnologia utilizată în producerea/ dezvoltarea lui (materii prime, echipamente, forța de muncă, patente etc – localizează, la nivel de regiune de dezvoltare/județ,  sursa acestor elemente).

Dacă este un serviciu: ce reprezintă, ce nevoi satisface, care sunt materialele și echipamentele necesare prestării serviciului, etape în procesul de prestare a serviciului, beneficii pentru clienți.

Citește și De la un gând la afacerea mult visată! (I)

Evidențiază calități/avantaje ale produsului/ serviciului tău față de cel al competitorilor.

Poți, de asemenea, să enumeri/descri produse/servicii viitoare și planificarea dezvoltării acestora, evidențiind astfel, evoluția strategiei de dezvoltare a produsului/ serviciului în funcție de evoluția pieței.

Prezintă principalii furnizori de materii prime și materiale. Ponderea materiilor prime și a materialelor, în funcție de proveniență (local, indigen, import).

3. Piata – (Pentru cine vei face?)

Descrie piața pe care intenționezi să intri, adică:

  • aria geografică de acoperire a produsului/ serviciului;
  • clienți potentiali: în funcție de piața de desfășurare (intern, extern), volumul vânzărilor, produse/ grupe de produse;
  • analiza stadiului actual al pieței – nevoi și tendințe;
  • previzionarea creșterii pieței, prognoza cererii;
  • definirea potențialelor segmente ale pieței produsului/serviciului tău;
  • concurența: principalii concurenți, ponderea lor pe piață, punctele tari și punctele slabe ale produsului/serviciului tău comparativ cu cel al competitorilor (direcți și indirecți) ; elemente care influențeazaă comportamentul cumpărătorilor;
  • analiza principalelor modalități de distribuție a produselor/ serviciilor pe piață.

4. Strategia de marketing (Cum vei face?)

Aici vei pune strategia de abordare/introducere a produselor și serviciilor tale pe piață. Tot aici se va evidenția strategia de marketing pentru promovarea produselor și serviciilor respective și modalitățile de punere în practică a acesteia, inclusiv:

  • Politica de preț, legătura dintre politica de preț, caracteristicile produsului/ serviciului și tendințele pieței;
  • Promovarea produsului/ serviciului;
  • Distribuția produsului/ serviciului;
  • Strategia de vânzări + modalitatea în care firma ta va aborda clientii (de ex. modalitățile de comunicare);
  • Previzionarea vânzărilor.

5. Proiectii financiare (sau Planul financiar)

Aici vei completa proiecții privind: veniturile; cheltuielile; contul de profit și pierdere; fluxul de numerar și indicatorii financiari rezultați.

Toate proiecțiile ar fi bine să fie calculate pentru o perioada de 3 ani (sau încă 2 ani extra, dupa finalizarea implementării proiectului).

6. Anexe si alte documente (dacă consideri că este cazul)

Aici poți pune alte documente pe care le consideri a fi relevante, sau care susțin anumite puncte de vedere din planul tău de afacere (oferte, devize, fundamentări suplimentare, analize de preț, CV-uri ale echipei de proiect).

Mi-ar placea să-mi spui despre ce ai vrea sa citești în articolele mele, ceva care să-ți fie util, așa că te invit să-mi lași un comentariu mai jos cu propunerea ta.

Articol semnat de Iulian Șerban, fondatorul Think Business, un proiect al STEPS Business Consulting, companie creată pentru a oferi pachete complete de servicii: consultanță, dezvoltarea carierei, training, evenimente.