Lider atotștiutor – Să fii cel mai bun nu înseamnă să le știi pe toate

 „Cel mai mare inamic al cunoașterii nu este ignoranța, ci iluzia cunoașterii”, spune Stephen Hawking.

Lider atotștiutor - Să fii cel mai bun nu înseamnă să le știi pe toate

Unul dintre cele mai mari pericole pentru un angajat, potrivit Forbes este să creadă că deja le știe pe toate. O astfel de abordare nu face altceva decât să îi limiteze evoluția și posibilitatea de a se perfecționa.

Tipul de angajat care crede că le știe pe toate este unul dintre cele mai periculoase, mai ales dacă deține și o funcție în zona de management.

De ce? Pentru există o diferență între o persoană cu încredere mare în sine și o persoană care crede că le știe pe toate, diferență care poate afecta o companie.

O persoană care are încredere mare în sine va ști că mereu pot fi acumulate noi și noi informații printr-un proces constant de învățare. Tipul de persoană cu încredere în sine este  deschisă să asculte și părerile altora fără a privi aceste opinii ca pe o amenințare, mai ales că informația nouă poate duce duce la idei noi.

Pentru o persoană care crede că le știe pe toate, opiniile altora reprezintă o amenințare. Sunt defensivi și resping orice idee care nu este a lor, ceea ce poate afecta mediul de muncă. Daca vorbim despre un manager care are atitudinea de atotștiutor, există riscul ca el să țină compania în loc, tocmai pentru că nu are deschiderea necesară pentru a accepta idei noi. Angajații se vor simți mereu descurajați în a-și exprima opiniile în fața unui astfel de lider și, în consecința, posibilele talente ale unei companii ajung să se piardă din cauza uneii astfel de atitudini.

Ce poți face atunci când lucrezi cu o persoană care crede că le știe pe toate? Forbes oferă trei recomandări:

1. Nu intra în confruntări

Confruntările cu tipul atotștiutor nu au niciodată o finalitate. Din start el nu va înțelege că greșește. Cea mai bună abordare să îi arăți că îi accepți punctul lui de vedere, dar că există și alte variante : „Înțeleg punctul tău de vedere, dar dacă am încerca să…”.  Astfel, nu îi contrazici, ci doar îi propui o altă modalitate de a aborda lucrurile.

2. Nu încerca să schimbi un atotcunoscător

Nu îți dori să schimbi un om care crede că le știe pe toate. Încearcă, în schimb, să înțelegi ce se ascunde în spatele acestei măști de atotștiutor, ce nesiguranțe sau temeri are. Odată ce îți dai seama ce anume îl face nesigur, vei ști cum să îl abordezi.

3. Laudă un atotștiutor

Complimentele legate de talentul lor și de ceea ce poate face el pentru companiei îl vor ajuta să treacă peste nesiguranțele care stau în spatele atitutdinii de atotcunoscător.

Concluzia? Pentru a evita să intrăm pe panta atitudinii atotcunoscătoare, important este să înțelegem că învățarea continuă este foarte importantă și că opiniilor celor din jurul nostru nu sunt amenințări, ci pot aduce perspective noi într-o problemă. A fi cu adevărat bun la ceva înseamnă și a accepta că putem învăța și putem crește și cu ajutorul inteligenței altora.