Nu te naști fotogenic, dar poți învăța să fii

Amalia Savinescu - Nu te naști fotogenic, dar poți învăța să fii

Fotografia a devenit o componentă majoră a vieții sociale, un mijloc de relaționare indispensabil și inevitabil. Modul în care comunicăm este tot mai dependent de imagini. Utilizăm fotografia pentru a transmite că existăm, pentru a ne declara apartenența la un context, pentru a ne exprima valorile, misiunea, contribuția, personalitatea.

Rolul imaginii

Ne folosim de fotografie pentru a eficientiza mesajele, pentru a impresiona, pentru a le face memorabile. Facem fotografii din dorința de a economisi timp: nu mai luăm notițe, ci pozăm texte. Desigur, continuăm să folosim fotografia și în scopul ei clasic, respectiv, pentru a ilustra evenimente, pentru a imortaliza clipe, bucăți de viață, pentru a conserva amintiri, cu diferența majoră că, uneori, o facem fără discernământ. Generăm și distribuim imagini în masă, la nivel global.

Un raport realizat de către una dintre primele patru companii de consultanță din lume estimează că, până la sfârșitul anului 2016, vor fi distribuite online circa 2,5 trilioane de imagini. Ca urmare a vitezei cu care poate fi realizată și share-uită, imaginea a devenit un substitut al comunicării verbale, iar tehnologia tot mai accesibilă și comportamentul consumatorilor de social media dinamizează lucrurile, într-o spirală ascendentă. Aceasta deoarece, în comparație cu mesajele de tip text, cele însoțite de imagine obțin cu 50% mai multe aprecieri, cu 100% mai multe comentarii și cu 85% mai multe accesări ale linkurilor prezentate.

Într-o lume în care comunicarea se mută în planul imaginilor, e necesar să ne repoziționăm și să dobândim noi competențe, pentru a putea gestiona vizualul. Regulile jocului s-au schimbat: interacțiunea fizică reală a fost detronată de cea virtuală. Pe lângă volatilizarea atenției publicului, mutarea aceasta are două consecințe majore:

  • sărăcirea mesajului: o serie de caracteristici și indicii personale precum gestica, mimica, mirosul, tonalitatea, poziționarea în spațiu nu mai ajung de la emițător la receptor;
  • mutarea comunicării din planul 3D în plan 2D: pentru a traduce în planul bidimensional profunzimea, proporțiile și atmosfera pe care le percepem cu ochiul liber în realitate, se impune respectarea unor reguli specifice.

Înscrie-te azi la workshopul: Butic de idei: Business-ul te vrea fotogenic

Imaginea în afaceri

Așa cum am învățat să scriem și să citim literele, apoi să le legăm în conținuturi lingvistice tot mai complexe, pentru a putea comunica adecvat în prezent, e necesar să ne educăm vizual. Această nevoie se resimte acut în mediul de business, întrucât managerii, antreprenorii și freelancerii au un rol specific de reprezentare a afacerii sau serviciilor pe care le susțin.

Vizibilitatea lor și calitatea imaginii pe care o reușesc să o propună publicului determină succesul sau insuccesul unui brand. Imaginea poate transforma un produs în lider de piață sau îl poate face să dispară.

Știm că prima impresie contează, așa că ne preocupă felul în care ne prezentăm când ieșim în lume: ținem cont de aspect, acordăm atenție vestimentației și accesoriilor pe care le utilizăm. Suntem conștienți de impactul pe care îl are modul în care ne mișcăm, felul în care inițiem o interacțiune socială sau ne facem simțită prezența într-o încăpere. Știm că percepția celor cu care interacționăm influențează reușita intențiilor noastre. Însă nu stăpânim echivalentul acestor comportamente în plan 2D, pentru a comunica adecvat. Iată de ce imaginile persoanelor publice abundă în erori. Același motiv stă la baza disconfortului pe care multe persoane îl resimt în fața unei camere foto. Necunoașterea generează tensiune asociată cu lipsa de control al situației. Pentru că nu știu ce presupune și nu au exercițiul necesar exprimării în plan 2D, multe persoane ajung să considere în mod eronat că nu sunt fotogenice, evită situațiile cu potențial de expunere și pun bariere de comunicare în interacțiunea cu fotografii. Nu e de mirare că nu sunt mulțumite de nici o imagine în care apar. E un cerc vicios.

Cum ieșim din buclă?

În realitate, comunicarea vizuală și fotogenia se deprind. Nu te naști fotogenic, după cum nu te naști manager, chiar dacă, în ambele situații, există anumite caracteristici de personalitate care pot favoriza devenirea. Așa cum învățăm să ținem un speech, putem învăța să ne exprimam public prin fotografie.

Esențială în două dintre ariile profesionale de care mediul de business este tot mai interesat – managementul impresiilor și brandingul personal -, educația vizuală ne ajută să citim o imagine, să ne poziționăm adecvat într-un context de fotografiere, dar și să elaborăm strategii vizuale în acord cu povestea și calitățile noastre unice.

Vă provoc la un exercițiu: realizați o analiză a prezenței voastre online, pe baza profilurilor din social media. Ce credeți că transmit despre voi? M-aș bucura să îmi comunicați opiniile la contact@amaliasavinescu.ro.

(Foto: Amalia Savinescu, www.amaliasavinescu.ro)