Cinci obiceiuri simple care vor face o diferență majoră pentru creier

Cinci obiceiuri simple care vor face o diferenta majora pentru creier

Îmbătrânirea populației, în combinație cu un stil de viață sedentar și obiceiurile moderne dăunează atât sănătății creierului, cât și sănătății corpurilor noastre, potrivit studiilor publicate în Journal of Comparative NeurologyDar, există mai multe lucruri pe care le puteți face pentru a preveni efectele negative. Mici schimbări în privința stilului de viață din timpul maturității pot ajuta creierul să rămână vigilent, creativ, rațional și pot reduce probabilitatea apariției unor boli.

Iată câteva lucruri pe care le puteți lua în calcul pentru a vă proteja creierul împotriva degradării în timp ce înaintați în vârstă:

1. Schimbați-vă unele dintre obiceiurile alimentare

Menținerea unei alimentații sănătoase nu este doar bună pentru corpul nostru, este și vitală pentru creierul nostru.

Puteți începe prin a face mici variații în rutina voastră, cum ar fi să schimbați cafeaua de după-amiază cu un ceai verde. Ceaiul verde conține mai puțină cafeină și are antioxidanți, care vă vor ajuta să vă protejați celulele creierului împotriva daunelor pe termen lung. Puteți, de asemenea, să stați departe de alimentele afumate sau de cele bogate în mercur, cum ar fi tonul sau peștele spadă, care au mulți oxidanți și sunt dăunătoare celulelor creierului.

Consumul de alimente sănătoase nu înseamnă că veți consuma numai salată verde și quinoa toată ziua. Cercetătorii de la Universitatea din Edinburgh au descoperit că o dietă mediteraneană plină de legume, ulei de măsline și pește gras poate ajuta la creșterea celulară și la stoparea declinului cognitiv.

2. Adăugați cel puțin 20 de minute de mișcare în fiecare zi

A fi bine odihnit și alimentat în mod adecvat nu este suficient pentru a împiedica declinul cognitiv – trebuie să faceți și mișcare.

Activitatea aerobă stimulează circulația sângelui în organism și în creier. Cercetările au arătat că poate îmbunătăți memoria și stimulează creșterea celulelor, făcând mai ușor pentru creier să dezvolte noi conexiuni neuronale.

Mai mult decât atât, exercițiul fizic poate avea același efect asupra creierului precum o doză mică de antidepresive și poate fi asociat cu o scădere a hormonilor de stres. Pentru a obține beneficiile maxime, încercați să faceți aproximativ 150 de minute de exerciții aerobice în fiecare săptămână (sau aproximativ 20 de minute pe zi).

3. Ieșiți mai des din zona voastră de confort

Creierul vostru va rămâne alert și în formă pentru o perioadă mai lungă dacă este stimulat și provocat continuu. Contrar credinței populare, creierul nostru nu se obițnuiește cu un anumit mod de a funcționa. Obiceiurile vechi pot fi ignorate și înlocuite cu altele noi.

Acest proces este cunoscut ca neuroplasticitate. Învățând o limbă străină nouă sau cum să cântați la un instrument muzical, vă veți menține creierul flexibil, deoarece îl forțați să creeze noi rețele neuronale și să dezvolte noi conexiuni. Prin menținerea creierului maleabil, vă păstrați și capacitatea de a avea o minte deschisă.

Petrecând timpul liber cu oameni de diferite generații sau din diferite medii, veți împiedica creierul să aibă mereu de-a face cu aceleași rețele neuronale și prejudecăți.

4. Faceți din somn o prioritate

În timp ce dormim, sistemul nostru sanitar „curăță” creierul de neurotoxine, inclusiv plăcile beta-amiloid și proteinele tau. Acesta este un proces activ care necesită timp, de aici și nevoia de a dormi între șapte și nouă ore pe noapte pentru a evita acumularea lipsei de somn.

După cum s-a explicat într-o cercetare publicată în 2015, în Nature Review Neurology, o acumulare a acestor neurotoxine poate contribui în mod semnificativ la condițiile degenerative, cum ar fi Alzheimer și Parkinsons.

5. Mențineți o viață socială activă

Ființele umane sunt creaturi sociale. Dar, pe măsură ce îmbătrânim, cercul nostru social tinde să scadă și, de obicei, avem mai puțină interacțiune socială în fiecare zi.

Totuși, menținerea unei vieți sociale active cu prietenii și familia este esențială pentru sănătatea cognitivă. Conform unui studiu publicat în Journal of the International Neuropsychological Society, declinul cognitiv a fost redus în medie cu 70% la persoanele care au fost frecvent active din punct de vedere social, în comparație cu cei mai izolați.

Este interesant faptul că oamenii izolați s-au dovedit a fi mai atenți la amenințări și la pericolele reprezentate de străini. Acest lucru se datorează faptului că un creier care nu este folosit în situațiile sociale va trata stimularea socială ca pe ceva nou și, prin urmare, ca pe o amenințare. Izolarea ne poate face să părem mai critici, defensivi și predispuși la negativitate, perpetuând un cerc vicios.

Anii noștri de bătrânețe ar trebui să fie momentul în care ne bucurăm de socializarea cu prietenii și familia, ne găsim hobby-uri noi și ne bucurăm de pensia noastră bine meritată. Ne petrecem toată viața activă economisind bani pentru această perioadă. Așadar, este perfect rațional să facem același lucru și pentru creierul nostru. Trebuie să depunem eforturi pentru a stoca energie pentru anii de amurg.

Foto credit: Aaron Burden / Unsplash