Riscurile actuale pentru economie
Deși lecțiile de istorie și învățatul din greșeilile altora pot ajuta liderii de afaceri să se pregătească pentru o recesiune, există câteva trăsături unice ale peisajului de afaceri de astăzi, care trebuie, de asemenea, să fie luate în considerare.
Prognoza economică este o știință inexactă chiar și în cele mai bune momente, însă viziunile sunt deosebit de divergente astăzi, variind de la posibilitatea ca cele mai grave să fie deja depășite de perspectiva unei recesiuni mai severe pe termen scurt. Incertitudinea este determinată de riscuri ridicate pe mai multe fronturi: riscuri tehnologice, inclusiv securitatea informatică și încrederea; riscurile de politică economică, inclusiv provocările față de instituțiile internaționale; riscurile sociale, inclusiv creșterea inegalității în multe țări; și riscurile planetare, inclusiv schimbările climatice. După cum a spus recent Christine Lagarde, președintele Fondului Monetar Internațional, „Economia globală se confruntă cu riscuri mult mai ridicate … [și] aceste riscuri se interconectează din ce în ce mai mult”.
Organizăm riscurile critice actuale pentru economie în următoarele categorii:
Tehnologie, inclusiv guvernarea AI, confidențialitatea datelor și încrederea
Economie, inclusiv creștere economică, incertitudine, comerț, SUA față de China
Societatea, inclusiv viitorul muncii, inegalitatea, incluziunea și coeziunea
Planeta, inclusiv materialele plastice, încălzirea globală, apa potabilă
În multe perioade de criză din trecut, creșterea economică în scădere a fost problema dominantă. În următoarea criză, totuși, creșterea încetinită ar trebui considerată ca o singură forță perturbatoare – și probabil nu cea mai importantă. Liderii vor trebui să continue să se confrunte cu întreruperile tehnologice și efectele lor asupra concurenței, perturbarea lanțului de aprovizionare determinată de barierele comerciale și întreruperile concurențiale determinate de jucătorii cu noi modele de afaceri.
Cum să vă pregătiți pentru următoarea recesiune?
Prin combinarea a ceea ce știm despre performanța companiei în crize din trecut, cu particularitățile situației actuale, putem identifica mai multe lucruri pe care companiile ar trebui să le ia în considerare în pregătirea pentru următorul val de recesiune:
Pregătiți răspunsuri diferite pentru fiecare client. Diferitele unități geografice și de afaceri ale unei companii pot fi afectate foarte diferit de o recesiune.
De exemplu, deși se anticipează o încetinire a creșterii economice în majoritatea țărilor în curs de dezvoltare, proiectele FMI vor accelera în India și Africa și vor rămâne puternice în Asia de Sud-Est.
De asemenea, recesiunea va avea efecte specifice sectorului: în timp ce sectoarele produselor discreționare de consum au fost puternic afectate de crizele din trecut, sectoarele de consum (cum ar fi produsele alimentare) au fost mai puțin expuse.
Liderii trebuie să înțeleagă mediul specific în care funcționează fiecare dintre afacerile lor și să-și aleagă alocarea resurselor, precum și abordarea strategică a acestora.