Când ești antreprenor, nu este suficient să fii inventiv și descurcăreț

Mai exact:

  • descrie fluxul primelor tranzacții cu primii câțiva clienți; asta îți va servi pe viitor, când vei avea primul angajat; mailuri, documente, oferte, plus fluxul de tratare al tranzacției; nu scrie mailuri pentru fiecare client sau cerință în parte, fă-ți template-uri pentru a câștiga timp!;
  • planifică și bugetează timpul și costurile cu primul angajat sau bugetează costurile instrumentelor pe care le folosești;
  • promovarea și comunicarea produsului / serviciului îți sunt la îndemână; folosește canale de comunicare cu costuri mici, cum este Facebook-ul.
  1. Bugetează!

Multe afaceri mor în primul an din cauza lipsei de lichidități. Asta înseamnă că proprietarii lor se uită „din avion” la costurile lunare, nu calculează costurile fixe, nu estimează costurile cu marja. Dacă nu vrei să fii printre cei 40% care închid porțile în primul an, ai face bine să transformi cifrele în cei mai buni prieteni ai tăi. Nu intui și nu aproxima! Pune pe hârtie, măcar într-un Excel, dacă nu într-un soft care poate să îți dea și statistici. În fața sumelor lunare, oricât de legat emoțional ești de ideea de business, vei decide lucid. Adică vei ști, nu vei „crede că”.

  1. Urmărește constant!

Să nu crezi că a face follow up înseamnă să ceri un modus operandi și atât. Și când schimbi locul ceștii de cafea, te duci câteva zile în locul inițial, nu în cel nou, până te obișnuieșți. Oamenii uită sau înțeleg diferit modul în care ai gândit tu scenariul și e posibil ca ceea ce iese să fie diferit față de ce ai cerut tu inițial. Există softuri care te pot ajuta să setezi un flux de lucru anume. Ele te ajută să faci verificări și limitează greșeala umană. Nu-i poți spune clientului „Doar azi nu am verificat echipa, îmi cer scuze”. Ești responsabil să faci lucrurile să se întâmple corect zilnic, iar tehnologia poate să te ajute cu asta.

  1. Cunoaște-ți clienții!

Ei sunt începutul și sfârșitul, alfa și omega pentru povestea ta de business. Pentru ei creezi. Ceea ce au ei de spus este nu doar relevant, ci motorul afacerii tale. Mai mult, nevoile sau preferințele consumatorului se schimbă odată cu noile generații, cu formarea continuă și digitalizarea universală. Nu-ți poți gândi afacerea pe termen lung, dacă nu poți să oferi soluții pe termen lung pentru clienții tăi. Iar asta presupune să afli, să știi care le sunt tendințele și preferințele și să fii pe fază când acestea se schimbă. Doar prin dialog cu clientul tău poți rămâne mereu în contact cu realitatea și poți face planuri realiste de viitor.

Citește și: Vrei să îți crești profitabilitatea? Un roboțel te ajută

  • 83
  •  
  •  
  •  
  •