Câteva sugestii pentru antreprenori, de la un Business Mentor încercat

90% dintre business-uri eșuează sau se blochează (după 4-5 ani de funcționare) pentru că antreprenorul sare etapele la înființarea companiei.

Cele mai frecvente greșeli de business ale antreprenorilor români

Am lucrat cu foarte mulți antreprenori și mi-au trecut prin mână zeci de afaceri, mai mici sau mai mari, dar greșelile erau cam aceleași: saltul peste etape, construirea de mituri care nu au legătură cu realitatea, controlul excesiv, nepotismul și diletantismul (sfaturi de la prieteni).

Dar mitul numărul unu al antreprenorilor români este credința că ei le știu pe toate.

Provocările antreprenoriale și soluțiile posibile

Majoritatea provocărilor vin din necunoaștere, din lipsa culturii de business și din numărul mare de diletanți care dau sfaturi. Antreprenorii români încă nu înțeleg că prețul reflectă valoarea adăugată, iar ca să poți vinde valoare este nevoie să construiești un brand. Prețul mic este o pârghie păguboasă.

Soluția este simplă:

  • diagnoza de business (pentru companiile care au peste cinci ani de funcționare);
  • modele de business reconstruite pe ADN-ul afacerilor (nu „copy-paste” sau modele după teorii);
  • investiția în oameni (management) și în brand;
  • strategii și nu planuri;
  • învățare de la profesioniști practicanți și nu de la teoreticieni sau diletanți.

Care este diferența dintre strategie și plan de business?

Planul de afaceri este instrumentul de bază cu care se pornește o afacere / se obține o finanțare, care definește direcțiile operaționale și rezultatele vizate, de obicei, pe un an calendaristic. Se poate construi sau adapta orice tipar / cadru care conține toate elementele. Cuprinde: proiecții financiare, plan operațional, plan elementar de marketing.

Strategia este instrumentul de creștere a afacerii pe termen lung: cum, pe ce căi îmi ating obiectivele pe termen lung (care derivă din viziune), cum mă diferențiez în piață, cum accelerez creșterea?, cum inovez?, cum structurez organizația ca să pot crește organic, sănătos și sustenabil? Este o proiecție pe termen lung (un roadmap pe câțiva ani).

Citește și: Decizie strategică: Altex România iese de pe platforma marketplace