Câteva sugestii pentru antreprenori, de la un Business Mentor încercat

Cele două merg mână în mână. Din experiența mea de CEO și de Business Mentor, recomand întâi construirea strategiei de dezvoltare și după aceea a planului de business care este, de fapt, consecința în cifre a unei strategii câștigătoare.

Planul de afaceri fără o strategie în spate poate fi total nerealist. Din acest motiv, majoritatea finanțărilor (de la bănci sau de la fonduri europene) eșuează: sunt derulate pe baza unor planuri seci de afaceri (template-uri impuse de finanțator sau consultant), fără a avea o strategie solidă în spate, o proiecție fezabilă pe termen lung. Strategia este integratoare: valorifică potențialul maxim al companiei, pune în armonie elementele hard și elementele soft dintr-o organizație, creează acel echilibru fără de care este imposibilă implementarea oricărui plan, indiferent de natura acestuia.

Când este nevoie să se apeleze la sau este recomandat un mentor?

Când compania a ajuns în etapa de dezvoltare în care este nevoie de strategie și profesionalizare; în acest moment, antreprenorul constată: „Simt că m-am blocat. Nu pot să merg așa mai departe”.

Când antreprenorul a ajuns la o criza existențială: este extenuat, îl depășește situația, compania a crescut accelerat, dar fără o strategie, iar afacerea devine un uriaș factor de stres.

Când nici una dintre teoriile pe care și le-a însușit în procesul de dezvoltare profesională (conferințe, ateliere, lecturi, cursuri, traininguri, diplome MBA etc.) nu funcționează în afacerea lui; are nevoie de cineva care nu să îi spună ce să facă, ci să îl ghideze cum să facă lucrurile, pentru profesionalizarea afacerii.

Când afacerea lui nu crește odată cu piața / consumul din segmentul în care activează.

Când dorește o radiografie a afacerii (diagnoza de business) și remodelarea acesteia pentru a face saltul la nivelul următor; practic, când își dorește relansarea companiei într-o altă ligă.

(Foto: CodiePie, www.flickr.com)