Gabriel Sincu, EY România: Afacerea de familie – continuitatea activității sau a spiritului antreprenorial?

Gabriel Sincu - EY Romania - Afacerea de familie - continuitatea activitatii sau a spiritului antreprenorial

Concluzia care se trage este că măsurarea succesului în cazul unei afaceri de familie este un proces complex și cel mai important element rămâne inițiativa antreprenorială și dorința de a crea
plus-valoare într-un cadru pe care antreprenorul îl definește și nu continuitatea ca atare a unei firme sau a alteia cu acționari din cadrul aceleiași familii.

Revenind la realitățile românești, încercăm să vedem în ce măsură rezultatele studiilor amintite mai sus sunt aplicabile sau nu afacerilor de familie dezvoltate la noi. Având în vedere că primele companii private au început să se înființeze în România abia în ianuarie 1990, este imposibil de verificat aplicabilitatea raportului 30/13/3, rezultat din analiza lui Ward, cele mai vechi afaceri de familie de la noi fiind abia la momentul în care se încearcă predarea ștafetei către cea de-a doua generație. Remarcăm, totuși, faptul că, ușor-ușor, antreprenorii români încep să înțeleagă gravitatea problemelor legate de succesiune și tot mai mulți dintre ei încep să ceară ajutor de specialitate.

Pe de altă parte, se observă, însă, o intensificare a ideii de antreprenoriat și liberă ințiativă, pornind de la tinerii absolvenți de universitate care, în număr tot mai mare, își încearcă norocul pe cont propriu, până la oameni de afaceri experimentați care au dezvoltat business-uri sănătoase de-a lungul anilor și pe care nu ezită să le cedeze atunci când cumpărătorul potrivit oferă prețul corect. Ocazie cu care, cei mai mulți dintre ei pornesc la drum în alte afaceri, de multe ori implicând și generația următoare.

O altă tendință care se întâlnește tot mai des în rândul antreprenoriatului românesc de top constă în listarea la bursă a companiilor deținute de aceștia. Și nu vorbim doar de Bursa de la București, ci și de listări pe burse internaționale, cu greutate în lumea finanțelor mondiale.

Confirmarea faptului că vorbim despre o tendință și nu de cazuri izolate vine din interacțiunea pe care noi la EY o avem în mod continuu cu antreprenorii, atât în activitatea curentă, cât și în cadrul programului ”Antreprenorul Anului”, ce face parte dintr-una din cele mai prestigioase competiții de antreprenoriat la nivel internațional și care se încheie în fiecare an în luna iunie cu finala mondială care are loc la Monte Carlo. Iar câștigătorii din ultimii ani în România ai concursului, pe lângă faptul că ne-au reprezentat la cel mai înalt nivel, reprezintă niște modele de succes care se încadrează perfect în tendințele internaționale menționate mai sus.

Închei concluzionând că la aproape treizeci de ani de la schimbarea de sistem, România începe să aibă o bază economică solidă, constând în afaceri în creștere clădite pe un spirit antreprenorial care, cu siguranță, va ”contamina” și generațiile următoare.

Foto: Unsplash

Citește 5 condiții pentru consolidarea antreprenoriatului