Costel Alecu, Managing Partner Romtor: „Cea mai mare provocare, mai ales în piața de spații logistice, este lipsa ofertelor”

Am discutat cu un specialist in domeniu, Costel Alecu, broker imobiliar, Managing Partner Romtor

Aleg start-up-urile să închirieze un spațiu de birouri?

Ca peste tot în lume, la început de drum, bugetele sunt limitate, clienții sunt puțini, te confrunți cu tot felul de probleme. Companiile aflate la început de drum fac bine că merg în spații de lucru comune, cum sunt incubatoarele de afaceri sau aceste spații de coworking, care, bineînțeles, le înlesnesc comunicarea și o dezvoltare mai rapidă. În București, au apărut multe spații de coworking, iar noi chiar încurajăm și avem în portofoliu birouri pentru genul acesta de activitate, cu condiții ceva mai relaxate, atât din punct de vedere juridic, cât și financiar. Ca antreprenor începător sau ca freelancer, ești tentat să îți începi activitatea în sufragerie, dar după aceea, văzând care sunt condițiile în spațiile de coworking, te simți încurajat să ieși din mediul domestic și să treci într-un mediu de lucru organizat. Un program de lucru cu întâlniri pe care ți le programezi mai strict, cu discuții pe care le ai cu anumiți parteneri de afaceri, interacțiunea cu cei din jur te disciplinează și te obligă să crești.

Anticipați vreo diminuare a prețurilor în vreunul dintre sectoarele imobiliare?

Nu văd o diminuare, atâta timp cât gradul de ocupare este destul de mare. Mai degrabă întrevăd o stabilizare a prețurilor pe segmentul de birouri și logistic. Prețul nu poate scădea, atâta timp cât există cerere pentru acest produs. Așadar, eu întrevăd o stabilizare cu o ușoară tendință de creștere. Însă totul depinde de conjunctura economică.

Care sunt principalele lucruri pe care le caută o companie la un spațiu de birouri? Dar un viitor rezident, la o locuință?

Acest lucru ține foarte mult de specificul companiei. În principal, fiecare companie este foarte atentă la personal: cum ajunge la sediu, cât timp face pe drum, la ce nivel este acea companie pentru a putea răspunde anumitor cerințe etc. În mod normal, pentru fiecare angajat trebuie să ai un spațiu de birou de 8-10 metri pătrați. Este, de asemenea, important dacă se poate lucra într-un spațiu deschis sau dacă trebuie să existe compartimentări. După care, trebuie să se aibă în vedere câte întâlniri cu clienții are această companie. Este în interesul acesteia ca un client să ajungă foarte ușor la ea, să aibă unde să își parcheze mașina, să poată veni la orice oră. Zona contează în aceeași măsură. Dacă se dorește o zonă centrală, trebuie avut în vedere cât de accesibilă este. Dacă vorbim despre o companie în permanentă mișcare cu mașina – cum suntem noi –, sunt foarte importante locurile de parcare în proximitate. Dacă vorbim despre o companie mai statică, în care angajații vin la program și nu depind neapărat de mașină, este foarte important accesul cu metroul. În cele din urmă, în funcție de dezvoltarea fiecărei companii, sunt importante și bugetele alocate pentru acest segment.

Care este cea mai mare provocare pentru dumneavoastră, când vine vorba despre satisfacerea nevoilor unui nou client?

Cea mai mare provocare pentru satisfacerea nevoilor unui client sunt ofertele. În momentul de față, în piață, mai ales în cea de logistică, nu există foarte multe oferte, iar aceasta este cea mai mare provocare. În plus, sunt din ce în ce mai multe restricții pe această zonă. Menționez ca exemplu doar legislația PSI (securitate la incendiu). Lucrurile s-au complicat aici, deoarece proprietarii nu s-au aliniat la aceste măsuri. Sunt doar în curs să se alinieze.

În ceea ce privește achiziția în sectorul rezidențial, clienții se uită la foarte multe aspecte: zonă, accesibilitate, tipul locuinței – apartament sau casă. Cei care aleg un apartament o fac pentru facilitățile urbane: parcuri, restaurante, teatre, spectacole, acces la mijloacele de transport. Cei care preferă o casă în afara orașului își doresc un confort și o intimitate mai ridicate, numai că accesibilitatea este mult mai greoaie, iar dacă au și copii, trebuie să facă în fiecare zi naveta către oraș.

  • 8
  •  
  •  
  •  
  •