Madi Rădulescu, MMM Consulting: “Proiectele colaborative vor fi tot mai prezente în piața de training”

In piata de training, proiectele colaborative vor fi tot mai prezente

Personal, v-ați schimbat de-a lungul acestei perioade felul de a face management?

În mod evident. Trebuie să menționez că sunt în antreprenoriat de peste 25 de ani. Am început, practic, în 1993, când în domeniul nostru de activitate învățam, preluam și cream modele. Când, în 2003, am fondat propria companie, ca foarte mulți alți antreprenori, știam exact ce-mi doresc, îmi definisem o viziune clară și am pornit la drum cât se poate de încrezătoare. La început, fiind plecată din țară, am lucrat mai mult singură, învățând astfel toate aspectele conducerii unei afaceri, de la managementul financiar, la producția propriu-zisă și la vânzări. Oricine a fost pe cont propriu știe că este esențial să stăpânești toate perspectivele. Din 2006, când am revenit în țară, a devenit o prioritate pentru mine să formez o echipă, iar împreună cu oamenii atrași în jurul meu am construit tot ceea ce este MMM Consulting astăzi: o companie cu reputație solidă, bine cunoscută în piața de profil. Din experiența mea de lider, pot spune că ai perioade în care ești mai directiv, fiind presat de nevoia de rezultate, sunt perioade în care este obligatoriu să-ți transformi stilul de conducere pentru a putea beneficia de întreaga participare a celor cu care lucrezi, pentru a defini o viziune comună, o filozofie comună. Dar sunt și perioade în care, ca lider, simți nevoia de creștere personală, de transformare și atunci, există mari șanse să devii și să te comporți ca un lider transformațional. M-am schimbat în timp, și ceea ce cred că am realizat astăzi (spun asta cu mândrie), este o companie în care oamenii au un asemenea grad de autonomie și înțelegere a motivațiilor personale încât ea funcționează singură. Nu exagerez cu nimic, sunt perioade în care prezența mea la birou este limitată la două – trei zile pe lună.

Ce nu ați mai face acum la fel ca în 2003?

Mă gândesc ce aș face altfel, pentru că nu sunt lucruri pe care nu le-aș mai face. M-aș concentra poate mai mult pe dezvoltarea afacerii, în sensul de a avea curajul să atrag alături de mine mai mulți oameni, nu doar un nucleu de bază. Eu sunt o persoană foarte curioasă, dornică de a învăța continuu, de a testa absolut orice. Am îndrăzneala de a crea lucruri de la zero. Însă aceste atribute au și o altă fațetă: limitează creșterea accelerată. De aceea, dacă aș porni de la zero, aș implica mai mulți oameni.

Ce s-a schimbat în training în acest interval (maniera de livrare, așteptări din partea contractorilor, cereri de programe etc.?

O schimbare fundamentală, vizibilă în ultimii 5 – 6 ani este trecerea de la trainingul centrat pe trainer, cunoștințele și abilitățile lui, la trainingul orientat aproape complet către nevoia participantului. Cel puțin asta am făcut noi. În esență, astăzi un training de calitate este un proces facilitat de învățare împreună cu trainerul. Acesta trebuie sa aibă și abilități de facilitare, de coaching, de abordare sistemică în așa fel încât să nu vorbească din cărți, ci să fie 100% aplicat, iar participanții să poate integra imediat la job conceptele sau abilitățile antrenate. Am renunțat, din fericire, în mare parte la PowerPoint, oamenii se simt mult mai conectați și mai captivați de metodele de lucru facilitative, ceea că mărește șansele de aplicare.

Dezvoltarea managerială înseamnă, din ce în ce mai mult, dezvoltare personală, legătura autentică cu oamenii, bazată pe încredere, abordarea și adaptarea la schimbare în contextul digitalizării și al nevoii de a lucra cu patru generații la locul de muncă. În continuare, sunt companii care pun preț pe educația managerială esențială și de aceea programe integrate de tip mini – MBA, în mai multe module, reprezintă o arie importantă de lucru.

Așteptările clienților cu care noi lucrăm nu s-au modificat prea mult: ni se cere aceeași deschidere și flexibilitate, capacitate de a înțelege în profunzime afacerea lor și provocările specifice, capacitatea noastra de a integra limbajul specific al companiei și de a lucra foarte aplicat pe principiile și valorile lor de leadership.