Multiplicatorul de încredere

Vreau sa devenim un furnizor de incredere!

Sunteţi singura companie de multiplicare din România?

Pe parte de DVD-uri, da, dar pentru CD-uri mai există o fabrică în Iaşi. Ei, însă, aparţin unei case producătoare de muzică şi realizează multiplicări pentru propriile cataloage, iar noi acoperim restul pieţei. Bineînţeles că, în ultimii ani, am fost obligaţi să ne dezvoltăm şi pe alte direcţii, ca să ne asigurăm veniturile, dar e vorba despre zone pe care le putem deservi uşor cu resursele şi capacităţile existente. Dar concurenţa nu trebuie căutată între graniţele ţării, pentru că activăm pe o piaţă deschisă şi ne „batem” de la egal la egal cu toţi marii jucători. Pe de altă parte, nu trebuie să uităm că ne luptăm şi cu o zonă mai „gri” a pieţei, unde sunt apreciate facturile fără TVA sosite pe export. Tot ce facturăm noi are toate taxele, dar vecini de-ai noştri pot factura mai „avantajos”, din cauza lejerităţii fiscale. Dar de asta se plâng şi partenerii din Germania şi Cehia: apar peste noapte tot felul de firme care produc şi vând sub preţ şi care fac o concurenţă neloială.

Cât la sută din producţia ODS ­merge la export şi cât la intern?

Exportăm între 15 şi 20%, iar restul rămâne pe piaţa locală.

Ce cifră de afaceri aveţi?

Am închis anul trecut cu şapte milioane de euro şi sperăm ca anul acesta să atingem acelaşi nivel.

Criza v-a afectat activitatea?

Da, evident. Vârful l-am atins în 2008, când am avut 7,5 milioane. În 2009, cifra de afaceri a scăzut cu peste 39%, ceea ce a fost un şoc puternic, însă am reuşit să ne mobilizăm şi să revenim.

Aminteaţi despre noi linii de business deschise, în paralel cu linia principală. Câtă creativitate presupune o astfel de strategie?

Ambalarea şi etichetarea sunt zone unde nu putem să punem în joc mai multă creativitate, dar noi mizăm cel mai mult pe creativitatea în vânzări. În acest sens, ne-am propus să nu rămânem doar nişte producători de DVD-uri, ci să ne poziţionăm ca nişte furnizori de soluţii. Avem relaţii strânse cu principalii producători de entertainment, de muzică de film, de documentare, de desene animate care, la rândul lor, se luptă cu o piaţă închisă. Or noi încercăm să ne poziţionăm ca nişte consultanţi pentru aceste firme aflate în criză şi în căutare de soluţii şi să le oferim conexiuni între branduri, între nevoile lor şi ceea ce le putem oferi. Vrem să fie o relaţie win-win, nu să le băgăm pe gât propunerea noastră, ci să căutăm nevoile fiecărui segment de consumatori pe care vor să-l atingă. Am avut deja o serie de proiecte de acest tip care au confirmat şi cred că asta rămâne o nişă de piaţă de exploatat în continuare. Odată ce aceste idei se conştientizează la nivel de piaţă, nevoia va creşte. E ca şi cum ai pune seminţe şi ai aştepta să rodească. Dar e important să o faci suficient de des şi constant. Oamenii mai uită, îşi pierd uneori încrederea din cauza unor experienţe nefericite cu alţi furnizori, dar cei care au avut succes cu tine te ţin minte şi revin. Pe de altă parte, tot timpul apar agenţii noi, oameni noi, aşa că trebuie să o iei mereu de la început. Cu cât îţi faci mai bine treaba pe tot parcursul anului, cu atât mai mult îţi măreşti şansele ca proiectele să se materializeze.

Dar dvs., personal, de unde vă vin ideile? De unde vă luaţi creativitatea?

Pe de o parte, încerc să mă păstrez informat, la curent cu tot ceea ce ţine de tehnologia specifică industriei, pentru că noi nu reinventăm aici roata… Ideile vin după mulţi ani de implicare, experienţă şi contact direct cu lucrurile. Cu cât îţi cunoşti mai bine domeniul în care activezi, cu atât ai şanse mai mari să fii creativ, să construieşti nişte modele noi de business sau să găseşti nişte idei valoroase de pus în aplicare. Pe de altă parte, familia este sursa principală de reîncarcare a „bateriilor” sau, dacă vreti, motivaţia profund setată în subconştient. Este o stare de spirit, lumina pe care o vezi în ochii fiecărui om care ştie ce înseamnă dragostea de acasă. Creativitatea îşi are şi ea rădăcinile în această stare de spirit.