Articol de: Vera Iurcu
Chiar dacă nu ești amator de cafea, atunci când treci pe lângă un local de-al lor este foarte greu să nu întorci capul sau chiar să te întorci din drum. Până la urmă, așa a început și povestea cu cafeaua a unuia dintre fondatorii conceptului 5 To Go, Lucian Bădilă, care a pornit afacerea împreună cu Radu Savopol.
În prezent, 5 To Go este cel mai mare lanț de cafenele din România, iar acesta a fost un motiv în plus pentru care am vrut să vorbim cu unul dintre co-fondatori, Lucian Bădilă. Conceptul 5 To Go nu a apărut din pasiune pentru cafea, ci cafeaua a devenit o pasiune datorită afacerii. Lucian spune că acum bea cam 5-6 cafele pe zi. Poate părea cam mult, dar când este o cafea bună, nu există „prea mult”.
În afară de „calitatea produselor și design-ul prietenos al cafenelelor”, este uimitor cât de repede s-a dezvoltat acest proiect. Prima cafenea a debutat la începutul anului 2015, iar acum numără 60 de locații, în nouă orașe din țară. Puteți citi „biografia” completă a companiei pe site-ul fivetogo.
Motivul principal pentru care noi am fost interesați de această afacere este tendința de expansiune accelerată. Am vrut să aflăm cum este gestionată această afacere și care sunt practicile de instruire și comunicare cu antreprenorii locali.
În primul rând, cel care devine francizat 5 To Go primește un business la cheie. Plătește taxa de franciză și cheltuielile, iar apoi primește o cafenea 5 To Go complet amenajată și utilată de către francizor.
Un alt beneficiu important pentru care cineva ar trebuie să aleagă francizarea, în loc să înceapă un business de la zero, ar fi faptul că, în situația de față, ar comercializa produse sub umbrela 5 To Go, adică a unui brand puternic românesc.
„Acest fapt potențează vânzările, iar deloc de neglijat este plusul de ”know how” pe care noi l-am acumulat și îl transmitem mai departe francizaților, împreună cu toate beneficiile comerciale și de distribuție deja negociate cu partenerii noștri pentru tot lanțul”, precizează Lucian Bădilă.
Au un număr foarte mare de cereri de franciză, drept pentru care și selecția francizaților se desfășoară în mai multe etape. Odată ce treci de etapa preliminară, de analiză a „dosarului”, urmează un interviu, iar apoi semnarea propriu-zisă a contractului. Totuși, acest ultim pas are loc doar în momentul în care francizatul a găsit spațiul potrivit pentru cafenea.
Odată ce au fost puse toate semnăturile, francizatul devine oficial un antreprenor 5 To Go. Unul care poate face managementul locației, al personalului și tot ceea ce se întâmplă în spațiul respectiv. Cel mai important criteriu de pe „fișa de post” a unui francizat este implicarea.
„Noi, la 5 To Go, cerem un minim de patru ore pe zi prezență în cafenea. Responsabilități sunt multe, ca în orice business. Gândește-te că ai un copil și trebuie să ai grijă de el. E cam același lucru.”
Dincolo de responsabilitățile practice, atributele forte pentru un francizat de succes sunt: dorința de implicare activă în business, seriozitatea pe care o inspiră potențialul francizat, experiența profesională și, nu în ultimul rând, cât de volubil este și dacă va fi plăcut de către clienți. „Majoritatea francizaților se implică activ, zilnic, în bunul mers al cafenelei, iar pentru noi, zâmbetul de dimineață și mica discuție cu clienții sunt esențiale”.
Programul de training al antreprenorilor locali începe cu două săptămâni înainte de a deschide locația. Începe cu vizite în locații 5 To Go deja funcționale și discuții cu francizați existenți, apoi se trece la partea teoretică, care durează aproximativ două zile. Urmează partea practică, unde se învață tot ceea ce ține de cafea și toate celelalte produse din meniul 5 To Go. Lucian ne spune cu mândrie, că din fericire, nu au avut cazuri în care un potențial antreprenor nu a făcut față în procesul de training.
„Ne alegem cu atenție atât francizorul (care participă și el la tot procesul de training în prepararea cafelei), cât și personalul din cafenele (barista). Deci, atunci când o persoană ajunge în faza de training, este deja persoana potrivită și capabilă de acest proces și pentru acest job. Se pare că până acum skill-urile noastre și intuiția au dat rezultate:-).”
Instrucțiuni primește atât francizatul, cât și angajații, pentru că nu poți controla un business sau un membru al echipei atâta timp cât nu cunoști foarte bine obiectul de activitate, procesele și provocările fiecărui business sau job în parte. Într-o locație sunt implicate între una și patru persoane, în funcție de dimensiunea spațiului, rulaj și numărul de locații al fiecărui francizat.
Atunci când ajung în momentul deschiderii, noua cafenea beneficiază deja de notorietatea brand-ului, plus servicii de PR și marketing constant pentru fiecare grup. Furnizorii sunt și ei aceeași pentru tot lanțul, francizatul nu trebuie să negocieze nimic în acest sens. Atât tarifele, cât și logistica de distribuție fiind preluate în baza afilierii 5 To Go.
Pe parcursul activității, sunt organizate două întâlniri pe an cu toți francizații. La prima conferință, erau opt oameni, acum sunt 40. Relația cu francizații se menține prin vizite constante în locații, o conferință anuală și mii de mesaje pe grupurile regionale de… WhatsApp. Se fac mereu training și cursuri pentru angajați. Intenționează să-și extindă lanțul de cafenele și în afara țării, dar acum se află încă în proces de cercetare a pieții.
Un alt beneficiu pe care îl are un francizat este libertatea de conducere a afacerii.
„Avem o relație deschisă cu partenerii noștri și încurajăm schimbul de idei, sugestii și de ce nu, reclamații atunci când unul dintre furnizori nu își respectă atribuțiile asumate prin contract. Nu putem ști toate neregulile, așa cum nu putem anticipa singuri toate dorințele și nevoile pieței, însă de aceea avem zeci de parteneri în acest proiect, pentru a fi, practic, prezenți oriunde și cât mai apropiați în relația cu clienții.”
Dacă, totuși, unii antreprenori decid să renunțe la afacere, ceea ce s-a și întâmplat deja în unele cazuri, aceasta este vândută. De cele mai multe ori, franciza a fost preluată de către un alt francizat, adică s-a vândut în interiorul grupului 5 To Go. În puținele cazuri când a venit un francizat din exterior, proaspăt în acest business, trainingul a fost asigurat de către francizor, fondatorii 5 To Go.
(Foto credit: Facebook/ 5 to go)