10 întrebări pentru un coach de nota 10

10 întrebări pentru un coach de nota 10

Dacă până acum, lumea era mai degrabă curioasă decât serios interesată de coaching, lucrurile încep să se schimbe.

Pe măsură ce oamenii realizează că schimbările economice, despre care până acum citeau doar în ziare sau aflau de la programele de știri, urmează să îi afecteze și pe ei direct sau indirect, sunt întrebat frecvent cum anume poate ajuta coachingul într-un astfel de context.

Întrucât contractarea serviciilor de coaching este încă o noutate în România și majoritatea clienților se află pentru prima dată într-o astfel de situație, consider că este util să dedic acest articol prezentării unor întrebări pe care un potențial client interesat să angajeze un coach le poate folosi. Fără a diminua importanța „primei impresii“ pe care ți-o face clientul despre diferiții coach-i cu care stă de vorbă și a „chimiei“ pe care acesta simte că o are sau nu cu fiecare în parte, este util și important ca în procesul de selecție clientul să încerce să afle cât mai multe lucruri legate de experiența specifică de coaching a acestora. Zonele care merită explorate sunt: formarea specifică în coaching; acreditările pe care le are, experiența practică de coaching; tipuri de clienți și situații de coaching pe care le-a întâlnit până acum; experiența managerială (în cazul unui Executive Coach); criteriile după care coach-ul își alege clienții. Iată 10 posibile întrebări pe care le puteți folosi pentru a afla aceste lucruri:

În măsura în care un coach reușeste să vă răspundă în mod convingător, coerent și detaliat la cât mai multe dintre aceste întrebări, șansele ca el/ea să vă poată ajuta cu adevărat sunt mari. Și, în cazul în care aveți șansă (rară, deocamdată) de a putea alege între doi sau mai mulți astfel de coachi, optați pentru cel cu care aveți cea mai bună „chimie“. Pentru că tot discutăm despre criterii de selecție, evitați să dați o pondere mare criteriului „preț“. Ca și pentru alte tipuri de servicii profesionale (consultanță, avocatură, marketing, publicitate etc.), calitatea și profesionalismul costă și clienții trebuie să fie pregătiți să ofere în aceeași măsură în care se așteaptă să primească.

  1. De câtă vreme practică coachingul ca activitate de sine stătătoare și remunerată ca atare (nu ca o activitate conexă – gen terapie, consultanță, resurse umane, training etc.- sau ca atribuție a unei poziții de management)?
  2. Cum descrie coaching-ul și cum prezintă diferențele între coaching și alte discipline conexe (gen terapie, consutanță, consiliere, training)?
  3. Pe ce tip de coaching s-a specializat și în ce fel (life coaching vs. executive/business coaching)? Care este diferența între ele și ce l-a determinat să aleagă?
  4. Ce forme de instruire specifice pe coaching a urmat? Cereți detalii referitoare la numele școlilor și ale profesorilor cu care au studiat și durata cursurilor; apoi puteți căuta pe Google pentru a vedea ce reputație și experiență au aceștia și, foarte important, verificați dacă au acreditarea unui organism profesional reputat (Asociația Română de Coaching, International Coach Federation, European Coaching Institute).
  5. Câți clienți plătitori a avut până acum? Câți clienți plătitori are în momentul de față (rugați-l să facă o descriere sumară a fiecăruia dintre ei din punct de vedere al temelor pe care lucrează și a perioadei de când lucrează împreună)?
  6. Câte ore/ședințe plătite de coaching are la activ? Cam care este durata medie a unui contract de coaching (atât ca număr total de ore/ședințe, cât și ca durată în timp – număr de săptămâni/luni)?
  7. Ce referințe de la clienți actuali sau din trecut poate oferi (insistați să vă pună la dispoziție referințe și/sau recomandări cu nume/date de contact de la minim trei clienți, chiar dacă invocă argumentul confidențialității; dacă experiențele sunt pozitive, vor exista întotdeauna clienți dornici să ofere recomandări coach-ului care i-a ajutat)?
  8. În ce situații clienții săi au renunțat la coaching? (dacă nu există niciun astfel de caz, fie nu a avut suficienți clienți, fie nu spune adevărul).
  9. În cazul unui Executive Coach, întrebați ce experiență practică de management/leadership are (dacă și ce poziții de management a deținut, ce tipuri de echipe a condus, ce provocări profesionale relevante a întâmpinat și cum le-a rezolvat). Fără a fi un criteriu esențial, este ideal ca pozițiile ocupate de acesta în trecut să fie similare celei pe care o are clientul în prezent, existând astfel un plus de empatie și o capacitate crescută de înțelegere a contextului general în care funcționează clientul.
  10. În ce condiții nu acceptă și în ce condiții renunță la un client? Întrucât coaching-ul presupune o relație de parteneriat bazată pe încredere, deschidere și respect reciproc, un coach profesionist are, ca și clienții săi, un set de criterii în funcție de care își selectează clien-tela (în caz contrar, clientul riscă să aibă un „profil“ al clientului ideal și/sau niște criterii pe care clienții să le îndeplinească și care sunt în consonanță cu propriul său sistem de valori).