CSR Overview 2018 – o retrospectivă despre responsabilitatea socială și practicile de sustenabilitate în România

CSR Overview 2018 – o retrospectiva despre responsabilitatea sociala si practicile de sustenabilitate in Romania 1.png

Responsabilitatea socială și folosirea unor practici sustenabile sunt doi factori foarte importanți în prezent, de aceea, BusinessMark a pus față în față specialiști CSR, organizații și ONG-uri pentru a discuta care sunt trendurile, în ce direcție se îndreaptă acțiunile de CSR și cum putem aduce un impact social puternic cu fiecare inițiativă adoptată, în cadrul conferinței CSR Overview de pe 6 decembrie.

Conferinţa a început alături de Alex Bratu – Country Manager JYSK România & Bulgaria care a vorbit despre proiectele de responsabilitate socială desfăşurate în acest an şi care sunt cauzele pe care le susţine JYSK. Printre iniţiativele enumerate, Alex a menţionat susţinerea proiectului pilot Servicii Comunitare pentru Copii implementat de UNICEF în 45 de comunități din județul Bacău, colaborarea cu Hope and Homes for Children, care presupune amenajarea caselor de tip familial HHC JYSK în totalitate cu mobilier şi decoraţiuni JYSK – au fost inaugurate şase case de tip familial în acest proiect. Din aceeaşi categorie face parte şi proiectul mobilarea Centrului de resurse și referință în autism Micul Prinț Bistrița. În egală măsură, strategia de CSR JYSK îşi îndreaptă atenţia şi către mediul înconjurător: „Alături de Inițiativa Plantăm fapte bune în România am plantat Pădurea JYSK la Șotânga, în județul Dâmbovița. Acțiunile de plantare au avut loc în noiambrie 2017 și noiembrie 2018. Am plantat până acum 30.000 de puieți pe o suprafață de 16 hectare, iar în primăvară vom ajunge la o suprafață de 20 de hectare. De altfel, în 2007 am devenit sponsor principal al sportivilor paralimpici din România din 14 discipline (400.000 lei pentru condiţii mai bune de antrenament, echipamente mai performante şi posibilitatea de a participa la competiţii internaţionale de amploare) – susţinem sportivii paralimpici din 7 ţări: Danemarca, Suedia, Norvegia, Finlanda, România, Republica Cehă şi Slovacia.  De asemenea, din 2018 am devenit principalul sponsor al Asociaţiei Salvamont Victoria (50.000 lei pentru dotarea asociaţiei cu echipament necesar desfăşurării activităţii sale).”

Dana Dobrescu – Corporate & Government Affairs Manager, Mondelez România a abordat perspectivele sustenabilităţii în 2019. „Sustenabilitatea devine o normă, iar trendurile par să se îndrepte către: consum etic, sustenabilitate la raft, sănătate şi well-being, branduri etice, transabilitate completă, atenţie acordată economiei circulare şi plasticului, zero waste şi risipa alimentară, tehnologie şi start-upuri, parteneriate, transparenţă. Sunt din ce în ce mai mulţi consumatori care aşteptă mai degrabă ca acţiunile să vină din partea companiilor, şi atunci îşi mută încrederea dinspre guverne către companii. Pun capital social în spatele organizațiilor responsabile şi atunci guvernele se simt ameninţate şi pentru a reechilibra balanţa, acestea acţionează – prin protejarea interesului naţional, practicarea de taxe, astfel încât să pară nişte guverne mai morale. Avem de exemplu, un proiect de lege prin care se solicită taxarea băuturilor răcoritoare pentru conţinutul de zahăr pe care îl au. În ceea ce priveşte sustenabilitatea la raft, din ce în ce mai multe companii îşi vor menţiona pe etichete faptul că produsele lor sunt fabricate în mod responsabil.” Dana atrage atenţia asupra rolului ONG-urilor: „Presiunea ONG-urilor continuă să fie mare şi e bine astfel. Doar aşa putem face ca astfel de iniţiative să ia viaţă. Desigur, facem foarte mult advocacy prin care încercăm să schimbăm sistemul, fiind un efort dintre cele mai dificile de până acum.”

Oana Ciobanu – HR & CSR Manager, UP ROMANIA a adus în discuţie conceptul parteneriatului în acţiunile de CSR: „A face bine şi a face binele este o responsabilitate a tuturor, doar unindu-ne forţele putem ajunge să schimbăm lucrurile pe vertical. Dincolo de politicile de CSR, un comportament responsabil presupune stabilirea şi comunicarea internă a politicii de responsabilitate socială, propuneri de acţiuni, proiecte, cauze sau susţinerea de ONG-uri, animarea internă, recompensarea şi promovarea bunelor practici şi a iniţiativelor personale.’ Dintre exemplele de inițiative pe care UP România le practică, Oana a amintit câteva acţiuni: implicarea angajaţilor în acţiuni şi evenimente deja devenite ‘tradiţionale’ –Târgul de fapte bune, Crosul Casiopeea, susţinerea cauzelor din cadrul Bucharest Marathon; încurajarea comportamentului responsabil în situații diverse, cum ar fi reciclarea selectivă, reducerea consumului de resurse, concursuri și promovare a acțiunilor – best practices.”

Citește și Schimbarea culturii organizaționale, un elefant care se consumă în doze mici