Coaching-ul poate “zgâlțâi barca” și poate multiplica schimbarea, în întreaga organizație

Obancea Practic coaching-ul profesionist din 2007

Știu câțiva conducători care au văzut oportunitatea de transformare și au început astfel de proiecte. Am acompaniat organizații care au trecut prin transformări, fie pornite din interiorul companiei, organic, fie impuse de schimbarea contextului de business în care acționau. În aceste proiecte, au apelat la coaching:

  • manageri care aveau viziunea, știau, simțeau, intuiau cum altfel ar putea să fie lucrurile, ce ar trebui să schimbe, pentru a atinge rezultate noi, diferite; am antrenat astfel de manageri, angajați ai companiei, care au “zgâlțâit barca” și schimbat lucrurile din interior; unii au reușit să schimbe organizația, alții nu, însă au reușit să se schimbe pe ei înșiși;
  • manageri și echipe care își doreau să fie un model de schimbare sau un model al noului mod de operare, al noului mindset, aliniat cu direcția în care mergea compania;
  • echipe care au arătat întregii companii că se poate: se poate să faci performanță înaltă fără “burn out”, se poate să creezi cantitate fără să faci rabat la calitate.

Una dintre companiile cu care am derulat un astfel de proiect de transformare organică a pornit de la ideea unui grup de manageri care obosiseră “să se învârtă în cerc”: făcuseră toate trainingurile posibile din țară și din afară, trimiseseră oameni la școli de afaceri în SUA și în UK, depuseseră mult efort pentru a crea o funcțiune de HR cu oameni competenți. Aveau rezultate bune în business, recunoscute și apreciate, însă prețul plătit la nivel personal era foarte mare. Cultura organizațională presupunea multă muncă, nu colaborau și fiecare era preocupat să își facă partea lui, fără să îl intereseze nimic altceva. Existau conflicte mocnite în echipe, oamenii erau obosiți, energia și interesul era scăzut față de toate ideile de schimbare.

În acest context, grupul de manageri a decis să schimbe lucrurile din interior, de la ei, pornind de la modul în care lucrează împreună. Ei erau o echipă, însă au conștientizat că se manifestă conform aceluiași tipar: “fiecare pentru el”. Această echipă a pornit o “revoluție” în interiorul companiei, pentru a transforma modul în care muncesc împreună. Am fost coach-ul acestei echipe care a creat strategia de schimbare și de multiplicare a schimbării în întreaga organizație. Am antrenat apoi și alte echipe care au dus mai departe schimbarea, până când, după un an de lucru împreună și multe lecții învățate în practică, noi procese de business, de management au început să fie implementate și noi comportamente au început să fie vizibile.

Din perspectiva mea, în aceasta constă valoarea coaching-ului: creează acele conversații individuale și colective care fac schimbarea posibilă. Cred că a crea spațiu pentru ascultare, provocare, observare, interes și curiozitate autentice va fi din ce în ce mai important în organizațiile prezentului și ale viitorului.

(Foto: https://www.flickr.com/photos/infusionsoft)

Citește și: Coachingul,  „arma secretă” a antreprenorilor şi directorilor de companie