STUDIU. Rata de eșec a programelor de schimbare în companii, de 70%

Un studiu realizat de McKinsey&Company a relevat că rata de succes a programelor de schimbare în companii este de doar 30%, cauza principală a eşecului fiind reticența persoanelor din organizaţie – angajaţi şi lideri – tocmai în fața acestei schimbări.

Printre cauzele rezistenței individuale la schimbare se numără: atenția și memoria selective, obiceiurile existente, dependența față de opiniile altor persoane, frica de necunoscut, rațiunile economice, lipsa de siguranță, etc. În România, fenomenul de “rezistență la schimbare” este cu tot mai pregnant în aceasta perioadă, odată cu fuziunile unor mari companii de pe piață.

„În ultimii ani, am sesizat o tendință pe piață: pentru multe companii, trainingurile sunt un «trend» sau «nice to have» . Adesea, angajații nu sunt consultați cu privire la training-ul pe care îl vor urma și motivul real pentru care se duc la training este că «așa a vrut managerul». Însă, de cele mai multe ori, participanții nu știu dacă sunt trimiși pentru că sunt buni și se realizează o investiție în ei ori dacă sunt slabi, iar acest training este un semnal de alarmă”, a explicat Petru Păcuraru, Managing Partner și trainer HPDI, companie de consultanță în domeniul resurselor umane.

În concluzie, angajatul nu are niciun cuvânt de spus, el este pur și simplu informat cu privire la trainingul pe care-l va urma. În această situație, orice manager ar trebui să fie conștient că nu va exista un proces de învățare eficient. Mai mult decât atât, după training, angajatul pune suportul de curs cât mai confortabil în biroul său și aici s-a încheiat totul.

„Este foarte important ca angajatul să împărtășească cu superiorul său și cu echipa ceea ce a învățat și să contureze un plan de implementare a schimbării. Aici este o problemă pe care am sesizat-o la foarte mulți angajați, din foarte multe companii românești: în momentul în care se întorc la job cu noi perspective asupra modului în care trebuie să își desfășoare activitatea, întâmpină multă rezistență la schimbare, în mod paradoxal din partea superiorilor, adică cei care solicită trainingul. Cum s-ar traduce asta în termeni de business? PIERDERI”, a mai spus Petru Păcuraru.

Un studiu desfășurat de Societatea Americană de Training și Dezvoltare (American Society for Training and Development) arată că procesul de învățare este cu 72% mai eficient atunci când training-ul este urmat de o etapă de coaching.

Pentru ca schimbarea să devină funcțională și să producă rezultate, cei implicați trebuie să învețe să anticipeze în loc să reacționeze, să provoace în loc să se apere, să îmbrățișeze în loc să se opună, folosindu-se de competențe cheie în managementul schimbării – flexibilitate, adaptabilitate și anduranță.

(Foto: Nick Webb/ww.flickr.com)

  •  
  •  
  •  
  •  
  •