Cultura organizațională ne privește pe toți, în egală măsură

cultura organizationala ne priveste pe toti

Normele de comportament

Revin la poziția mea privilegiată, aceea de observator. Sunt companii în care există un echilibru – cel puțin din ce sunt eu în măsură să văd – în felul în care oamenii se comportă unii cu ceilalți. În altele, situația este mai tensionată – fie că există conflicte nedeclarate, care mocnesc, fie oamenii sunt în conflict deschis și le este greu să negocieze o ieșire constructivă. Toate aceste lucruri țin în mare măsură de cultura organizațională: ce fel de norme există legate de feedback – în ambele sensuri, de practicile de management, dar și din cadrul unei echipe?; ce anume este acceptabil și ce nu din punct de vedere comportament?; există o diferență între nivelul declarativ și cel comportamental?.

Valori, misiune, viziune

Nu cred că se poate vorbi despre cultură organizațională fără a menționa valorile și misiunea. Ele sunt strâns legate atât de strategie, cât și de comportamentele și competențele pe care o organizație dorește să le atragă, să le dezvolte și să le promoveze. La modul ideal, acestea coincid în mare măsură cu valorile personale ale membrilor organizației – lucru mai ușor măsurabil și mai ușor de pus în practică în cazul unei organizații mici. Însă nu cred că cineva poate funcționa pe termen lung într-o organizație cu ale cărei valori se află în dezacord total.

Așadar, dacă ne uităm la elementele de mai sus, constatăm că ele pot fi specifice unui grup, oricât de mic sau de mare, atâta vreme cât el se reunește de bună voie în jurul unui obiectiv și al unui crez. Indiferent dacă vorbim despre un mic birou notarial sau despre o multinațională, o cultură organizațională sau alta apare. Întrebarea este cât de conștientizată și cât de asumată este ea de către membrii acelei organizații.

În mod tradițional, dezvoltarea și implementarea culturii organizaționale cade în sarcina HR-ului și a top managementului. Dacă avem noroc, se poate regăsi și printre obiectivele middle managementului, în unele organizații. Însă eu cred că felul în care se manifestă o cultură organizațională este responsabilitatea fiecăruia dintre noi, indiferent dacă facem parte dintr-o firmă mare sau mică. După cum am văzut mai sus, elementele-cheie care o compun sunt strâns legate de bunăstarea oricărui membru. În același timp, fiecare membru are o contribuție la modul în care se concretizează cultura organizațională  – dincolo de afirmațiile frumoase de pe pereți – în cele mai simple ipostaze cotidiene: felul în care ne tratăm reciproc, felul în care facem mediul de lucru unul plăcut sau felul în care traducem în comportamente valorile noastre.

(Foto: Centre of Refurbishment Excellence, www.flickr.com)

Alina Doica, Trainer Interact

Alina Doica este trainer în cadrul Departamentului de Comunicare al companiei Interact. Experiența ei cuprinde soluții de comunicare și coeziunea echipei. În ultimii 11 ani, Alina a livrat soluțiile Interact către clienți din industriile: bancară, telecom, bunuri de larg consum, IT, energie, pharma.

De asemenea, Alina este membră a corpului academic al Școlii de Marketing și Comunicare IAA (International Advertising Association), unde predă, începând din anul 2008, modulul de tehnici de comunicare și prezentare.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •